نسخه آزمایشی
یکشنبه, 14 آذر 1400 - Sun, 5 Dec 2021
نظریه ما این است که دین حاکم بر همه حوزه های عقلانیت است. دین معرفت دینی نیست، گزاره هم نیست. دین نه صرفا گزاره ارزشی و توصیفی و تکلیفی است و نه معرفت دینی محض، دین جریان سرپرستی خدای متعال است در اختیارات عباد که یک جایی هم ممکن است در قالب یک گزاره، ظهور پیدا کند. اما این که نسبت بین این گزاره ها ...
بنابراین عرصه پرستش خدای متعال تمام عرصه های حضور اراده انسان است، یعنی در همه فعالیت های روحی تان باید پرستش خدای متعال واقع بشود. قلبتان، روحتان، عقل و فکر تان، و هر کجایی که انسان فعالیت می کند، در این فعالیت می تواند پرستش باشد می تواند هم نباشد، این یک بحث کلامی است، ولی در تبیین دایره فقه به ...
بنابراین ما باید طرحی داشته باشیم که در آن عقلانیت استنباطی وجود داشته باشد و با عقلانیت تجربی و اجرایی پیوند بخورد. بعد از این ها اگر بخواهیم اختیار انسان را در این طرح ملاحظه بکنیم، نباید اختیار را به صورت علیتی در نظر بگیریم، بلکه باید در آن یک شبکه اختیارات به هم گره خورده وجود داشته باشد. بناب ...
اصل صفات حمیده برای نبی اکرم خلق شده اند و صفات ظلمانی هم برای جهل. یک نکته ای در اینجا هست؛ از اول برای ما صفات ظلمانی خلق نمی کنند، بلکه اگر ما در تولی نسبت به آن ها قرار گرفتیم صفات ظلمانی آن ها در ما ایجاد می شود و مملکت وجودی آن ها در ما توسعه پیدا می کند. البته ما می توانیم انتخاب کنیم که م ...
بناهای عقلایی مگر غیر از این است که در نسبت بین عقل نظر و عمل درست می شود؛ یعنی عقل عملی یک غایاتی را در نظر می گیرد، عقل نظری محاسبه می کند و برایش راه درست می کند و می گوید این کار را بکنید. نسبت بین عقل عمل و نظر بنای عقلا درست می کند عقل نظر دانش درست می کند از نسبت بینش بناهای عقلایی درست می ...
به لحاظ ساختاری هم ساختارهای پژوهشی ما در دراز مدت باید در شکل مطلوب ساختارهای پژوهشی اصلاح بشوند. یعنی یک شبکه تحقیقاتی است که در آن تفقه دینی و مطالعات علمی هماهنگ انجام می گیرد، در نتیجه یک عقلانیت منسجم اجتماعی پیدا می شود. الان شما عقلانیت تان از سرچشمه های مختلفی سیراب می شود، یک جایی می خو ...
ارتقائی است که ایشان در مواجهه ما با دنیای غرب به ظرفیت اندیشه های دینی دادند. متعینا عرض می کنم که ایشان مسئله مستحدثه حوزه های علمیه دنیای اسلام به خصوص جامعه تشیع را ارتقاء بخشیدند. چون تفقه ما در طول تاریخ در عین این که در مسیر طبیعی خودش که تبعیت از کتاب و سنت است پیش می فته، اما در قبض و بسط ...
تغییر دولت محتاج به نرم افزار و گفتمان سازی و تبدیل شدن به گفتمان مسلط است. گفتمان فعلی مسلط بر جهان، گفتمان دولت مدرن است. ما در ابتدا باید نرم افزار دولت دینی را در سطوح مختلف از علوم استراتژیک تا علوم کاربردی تولید کرده سپس گفتمان دولت دینی را مسلط کنیم. آن زمان می توانیم نظاممان را بر مدار ولای ...
این نظریه ها معمولا اختیار را در فرآیند فهم دخیل نمی کنند. این نظریه ها این که ما با اختیار خودمان می توانیم جهان را به گونه های مختلفی بفهمیم و کیفیت فهم انسان براساس حرکت اختیار متفاوت می شود را قبول ندارند، و می گویند فهم مطابق با واقع یک فهم است، شاخصه هم دارد و کیفیت اختیار در آن دخیل نیست. بل ...
مسائلی که پیش روی شماست خیلی مسائل عظیمی است. هر روز هم به حسب عادی در این مسیری که می روید مسائل جدی تر می شود و شما باید مهیاتر و آماده تر شده و همه ظرفیت های حوزه را داشته باشید. این فقهی که ما داریم بتن آرمه است. یک موقعی مقام معظم رهبری می گفتند خیال نکنید اگر می خواهید تغییر ایجاد کنید این ...