نسخه آزمایشی
چهارشنبه, 25 مهر 1397 - Wed, 17 Oct 2018
کسانی که دلبستگی به امکانات مادی پیدا می کنند و طبیعتا این اموال را جمع می کنند و به آن اعتماد می کنند و این جمع آوری امکانات موجب نوعی غرور و استکبار به بندگان خدا و تحقیر دیگران می شود، تهدید می کند و این تهدید هم بسیار سنگین است. نظر مبارک علامه این است که این سه آیه ای که در صدر سوره هستند یک ن ...
یک تکاثر دیگر هم وجود دارد که تکاثر تاریخی است و آن یعنی عده ای در مقابل نعمت ولایت تکاثری کردند که موجب غفلت از ولایت شده است و این اصل تکاثر است، یعنی هم افزایی در مقابل امام. آن ها قدرت روی هم گذاشتند تا این نعمت را محجور و متروک کنند «أَ لَمْ تَرَ إِلَى الَّذينَ بَدَّلُوا نِعْمَتَ اللَّهِ كُفْر ...
آن نعمتی که مورد سوال قرار می‌گیرد یک نعمت بیشتر نیست و آن هم نعمت ولایت است، اگر کسی این نعمت را قدر دانست نعمت‌های بی پایان به رویش گشوده می‌شود و تا ابد در نعیم است ولی اگر این نعمت را کفران کرد باب هدایت، بصیرت، معرفت، جنت و همه‌ی نعمت‌های دیگر به روی او بسته می‌شود، به تعبیر دیگر سیرش در وادی ...
دین راه استفاده از نعمت را به انسان می آموزد. بر اساس این نگاه همه امکانات مورد سؤال و بازخواست قرار می گیرند. این طور نیست که امکاناتی که خدای متعال می دهد ما در قبالش رها باشیم. درمورد سرزمینی که به انسان دادند سؤال می کنند با این زمین چه کردی. از امکانات مادی که در اختیار ماست سوال می کنند تا چه ...
اگر امام را همین جسم ظاهری دیدیم که اگر چه این هم خیلی بزرگ است اما نمی‌تواند دوران­ساز باشد ولی اگر به شئون حضرت توجه کردیم آنگاه امام عصر بودن و دوران سازی ایشان معنا می شود. بنابراین دوران ذیل حضرت تعریف می‌شود. حضرت کلمه‌ی تامه‌ی خدا و اسم اعظم الهی است. همه‌ی حقایق ذیل ایشان تعریف می‌شود. لذا ...
ما دو تا عصر داریم و به جای عصر سنت و تجدد و عصر کشاورزی و صنعت و فراصنعت و عصر مفرغ و چرخ و مانند اینها باید گفت که ما دو عصر در عالم داریم یک عصر نورانی و یک عصر ظلمانی. عصر نبی اکرم که هر پیغمبری که می‌آید یک دورانی با او شروع می‌شود و فرهنگ و معارف رشد می‌کند و در واقع عصر همه انبیاء، پرتویی از ...
در این بازارها اگر کسی طرف غیر خدا را انتخاب کرد خاسر است سرمایه می دهد ولی هیچ چیزی نمی گیرد. البته از نظر منطق کسانی که انسان را جز دست و دهان و روده و یک ماده پیچیده شده نمی بینند، این طور نیست. پس خسارت انسان مشروط به چند امر است که باید توضیح دهیم که این ها در فرهنگ قرآن است، یک: سرمایه انسان ...
سوره عصر در ادامه سوره کافرون اين مطلب را توضيح مي دهد كه اگر كسي ذيل دوران نبي اكرم حركت كرد؛ يعني زمانش تابع زمان نبي اكرم شد، چنین کسی اهل رشد است. در غیر این صورت اهل خسارت است. در مقایسه دوران تجدد و دوران سنت بیان می شود؛ انسان هايي كه در عصر تجدد زندگي مي كنند پيشرفته هستند و آنهايي كه در عص ...
كسی كه این دعوت را آورده وجود مقدس نبی اكرم است. تعبیر بهتر این است كه بگوییم: سفره الهی به دست ایشان است، ایشان خلیفه هستند، برای خود ایشان خدای متعال یك سفره ای می اندازد، که شاید توصیف آن در قرآن اینگونه است «فَلا تَعْلَمُ نَفْسٌ ما أُخْفِی لَهُمْ مِنْ قُرَّةِ أَعْین» اینكه ضیافت ایشان در ماه ر ...
رنگ پرستش، رنگ معبود و رنگ ولایتی كه ما زیر آن قرار می گیریم و دینی كه با آن زندگی می كنیم، همه زندگی ما را می پوشاند و صبغة الله می شود؛ اگر کسی دور و بر یک انسان را ببیند می تواند بفهمد که دین و معبودش چیست؛ زیرا این امر حتی ظواهر زندگی این انسان را فرا میگیرد، اینكه می گویند انگیخته با انگیزه رب ...