نسخه آزمایشی
چهارشنبه, 30 خرداد 1397 - Wed, 20 Jun 2018
ما در قبال اين تحولي كه در طبيعت پيدا مي شود و رويش مجدد طبيعت و بهجت هايي كه به ما دست مي دهد، دو نوع مواجه و برخورد داريم. موقعي انسان در حجاب هست، خود طبيعت را مي بيند، رويش بهار را مي بيند، درختان سرسبز و خرم مي شوند، نهرها جاري هستند. هوا، هواي معتدلي است و امثال این تحولاتي كه در طبيعت اتفاق ...
در اين روايت شريف، يک نکته اين است که اسامي که براي معصومين است به خصوص اسامي که از عالم بالا نازل شده است، متناسب با مقاماتشان است و متناسب با کسي است که اين نام را براي آنها گذاشته است. يعني شما گاهي اوقات برای کسی نامی و یا لقبی مي گذاريد اما از منظر نگاه خودتان، ولي گاهی خداي متعال به کسي لقبی ...
اين الله است كه ما اضطرار به او داريم و همه عالم هم مضطر به او هستند و او حاضر است و با حضور او عالم اداره مي شود، و اگر او حاضر نباشد چيزي نيست،. او هست كه ما هستيم. «هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّوم »،. پس چرا ما در حجاب و در غيبت هستيم؟ ما اضطرارهايمان را نمي فهميم و حضور او را درك نمي كنيم. شايد نكته ا ...
حضرت فرمودند «بسم الله الرحمن الرحيم»، به اسم اعظم الهي از سياهي چشم، به سپيدي چشم نزديك تر است. سياهي چشم، در قلب سپيدي چشم است؛ يعني اگر كسي بتواند به اين آيه و مقام اين راه پيدا كند، گويا در متن اسم اعظم الهي قرار مي گيرد و مي تواند از اين اسم اعظم استفاده كند. اسم اعظم آثاري دارد که مهمتر از آث ...
بعضی می گویند: چرا اسم حضرت امیر در قرآن نیامده است؟ در جواب می گوییم اگر اسمی می خواهید که اهل دل آن را ببینند و بفهمند و با آن اسامی راهشان را پیدا کنند و شئون حضرت را بفهمند و به آن شئون متمسک بشوند، این اسامی اختصاصاً برای ایشان است و در قرآن هم آمده است. و لذا از همین روایت مرحوم بحرانی صاحب ت ...
گاهی کلید فهم قرآن معارف اهل بیت است. استادی می فرمود: کلید فهم قرآن روایات است و کلید فهم روایات خواندن زیارت است. تا انسان اهل زیارت نباشد و با اهل بیت عهد نبندد و آن عهدها مقرر نشود معارف اهل بیت به انسان عطا نمی شود و فهمی از قرآن حاصل نمی شود. قرآن یک ارتباط خاصی با امام دارد در این مورد حدیث ...
ما باید تلاش کنیم که از این وجود مقدس بهره مند و متنعم باشیم. سعی کنیم به رزق معرفت ایشان و رزق محبت ایشان و همه رزق هایی که از ساحت وجودی ایشان نازل می شود برسیم. همه وجودمان از رزق ها یی که از دست ایشان می رسد متنعم بشود. دیگر این که توجه داشته باشیم که همه ما به جایی نرسیدیم و از وجود پیامبر است ...
برخی روشن فکران در تفسیر خاتمیت گفته اند، معنا آن ختم نبوت نیست، بلکه ختم دیانت است و دیگر ما محتاج به دین نیستیم و علت ختم رسالت را این دانسته اند که با آمدن انبیاء آرام آرام عقل بشر رشد کرده و با آمدن پیامبر اکرم(ص) ما به دوران بلوغ خود رسیده و دیگر نیازی به پیامبرجدید نداریم. اینکه این افراد زود ...
این وجود مقدس گرچه در ظاهر بشر به میان ما آمده است؛ اما بشری است که تمام مقامات توحیدی را به ایشان عطا کرده اند و با این مقامات توحیدی می تواند بندگان خدا را سیر بدهد؛ لذاست که بعد می فرماید: «فَمَنْ كانَ يَرْجُوا لِقاءَ رَبِّهِ»، لقاء پروردگار چند جور معنا شده، ولی قطعا لقاء جسمانی نیست که خداوند ...
تجلی که در بعثت نبی اکرم(ص)، از علم، قدرت و رحمت الهی، بر وجود مقدس ایشان واقع شد، اعظم تجلیات بود و تابحال برهیچ پیامبری چنین تجلی نشده بود. درهایی از غیبب که به وسیله پیامبر(ص) گشوده شده است، توسط هیچ پیامبری گشوده نشده است. پیشرفت و طی مراحل به کمک هیچ پیامبری در وادی توحید، ممکن نبوده است. بیان ...