نسخه آزمایشی
سه شنبه, 30 آبان 1396 - Tue, 21 Nov 2017
دو جرياني كه قرآن از اختلاط و تفكيك آنها بحث مي كند، جريان طبقات اجتماعي و اقتصادي و سياسي و امثال آن نيست؛ بلکه دو جريان ايمان و كفر است؛ اين دو جريان هستند كه گويا نوعی آميختگی با هم داشته اند و اين آميختگي موجب شده كه كفار و مشركين، دست بردار نباشند و بخواهند تمام جبهه حق را هم به نفع خودشان مصا ...
بحث از فلسفه تاريخ يا الهيات تاريخ اجتماعي بشر گرچه خودش نسبت به دانش هاي بعديِ خودش يك دانش پيشيني است اما مبتني بر مقدمات و دانش هايي است كه بنيان و ريشه فلسفه تاريخ خواهد بود. بخشی از اين مباني كه هر انديشه فلسفه تاريخ بايد مبتني بر او شكل گيرد، انديشه و نگرش نسبت به جهان است. ما نمي توانيم تاري ...
بي مبالاتي، در مومن نيست و اين يك انحراف بزرگ است که در زمان معصومين هم بوده و مي گفتند كه حقيقت و باطن دين، امام است و باطن معاصي و صفات رذيله، ائمه جور هستند. شما امام عدل را دوست داشته باشيد، از ائمه جور هم تبري بجوييد، ديگر لازم نيست شريعت را رعايت بكنيد. ائمه به شدت با اين مقابله كردند. لذا فص ...
موضوع فعل امام، سرپرستي عبادت است و امام مي خواهد انسان، در مقام بندگي، به کمال برسد؛ اگر انسان تحت ولايت امام قرار گرفت، امام او را در عبادت، به يک مرتبه بالاتري رسانده و عبدتر و خاضع تر و خاشع تر می کند و نيت او را خالص تر و مناسک بندگي را جامع تر و کامل می کند و فهم او را از بندگي، ارتقاء می بخش ...
بطور مثال وقتی خدای متعال به ما اجازه داده که انگور را تبدیل به شراب كنیم؛ و این فاعل مسخّرِ بیچاره، به وسیله ما شراب می‌شود - که البته بعد هم ما را لعن می‌كند - این شرابی که درست کردیم، ظهور اراده ما است. خدای متعال، این را مسخّر ما قرار داده و اراده ما، این را تبدیل به شراب می‌کند؛ یعنی اراده ما ...
لذا خدای متعال هم می شنود و هم همه اسرار ما را می داند و آگاه است و سر خدا در توحید کلاه نمی رود؛ ما مجبور به توحید نیستیم اما نمی شود شرک را به جای توحید به خدا فروخت. نمی شود آدم زیر بار اولیاء طاغوت برود و مدعی توحید باشد. اگر این دو قدم را برداشتید به یک رشته ای متمسک می شوید که شما را به مقصد ...
در سیر پیشرفت این تعامل، تفکر سومی از درون این مواجهه بیرون می آمد زیرا هر چقدر نفوذ غرب بیشتر می شد لایه های عمیق تری از دنیای اسلام در معرض مواجهه و تهدید تمدن غرب قرار می گرفت. به عبارت دیگر یک زمان نگاه به تمدن غرب، نگاه ساده ای بود و اینگونه تلقی می شد که غرب عبارت از همین محصولات مصرفی و برق ...