نسخه آزمایشی
سه شنبه, 03 مرداد 1396 - Tue, 25 Jul 2017
بعد از اینکه اهداف عالیه فهم کردیم و اهداف شیطان را کنار زدیم، باید بدانیم که اینها چیزی بجز فرع امام نیست. اگر بدنبال حیات طیبه هستید، امام است که «عین الحیاة» است. اگر بدنبال عدل هستیم امام «کلمه عدل» است. اگر بدنبال امنیت هستیم امام است که محور امنیت است که فرمود: «ولایة علی بن ابی طالب حصنی» اگ ...
من بر این شهر قسم «نمی خورم» در حالی که خون تو در این شهر حلال شمرده شده است. یعنی خداوند برخلاف اینکه در سوره تین به شهر مکه بخاطر «بلد امین» بودن آن قسم می خورد، در این سوره نفی قسم به شهر مکه می کند چرا که حرمت پیامبر در آن رعایت نشده است. نظیر این نگاه در روایات نیز دیده می شود. گاهی در معرفی ک ...
پس این انسان دو اشتباه محاسباتی دارد. اول اینکه بخاطر اینکه فکر می کند دست مسلطی بر عالم نیست، لذا توهمات باطلی در او شکل می گیرد که تکبر و استکبار از آثار آن است. دوم اینکه به این نیتجه هم می رسد که پس اصلا کسی عمل ما را ندید لذا وقتی اعمالش نتیجه مورد علاقه اش را نداد، فکر می کند که عملش تلف شده ...
اما چرا از امام این تعابیر شده است؟ در روایت فرمودند که خداوند ما را در طریق معرفت خودش واسطه قرار داده است: «وَ نَحْنُ الْأَعْرَافُ الَّذِينَ لَا يُعْرَفُ اللَّهُ إِلَّا بِسَبِيلِ‏ مَعْرِفَتِنَا» مدخل توحید ولایت است. وقتی وارد وادی توحید شدید، سبلی هست که شما را به خدا می رساند. سبیل راه های فرعی ...
اما ارتباط این فراز با این ظاهر با فرازهای قبلی چیست؟ بر طبق روایات ذیل سوره این دستورات سه گانه به پیامبر برای ما امت پیامبر است. همه کائنات فقیر پیامبر(ص) هستند، همه کائنات بدون پیامبر(ص) یتیم هستند. لذا خداوند در این آیه می فرماید که ای پیامبر ما! تو فقیر ما بودی و ما تو را به غنی رساندیم، حال ش ...
اما در مقابل این سوال که چرا خداوند امروز نبی اش را به تحمل ابتلائات دعوت می کند و گشایش ها را به آینده موکول می کند و امروز را برای او روز تحمل بلاها معرفی می کند به این دلیل است که نبی اکرم به دنبال رفاه و آسایشی که در بعد و دوری از توحید و ایمان باشد نیستند. خداوند نیز به پیامبر وعده می دهد که آ ...
بر اساس این احتمال، این پرسش از جانب کسانی که بیشتر از دنیا را نمی بینند پرسیده می شود که البته پرسشی است که در طول تاریخ نسبت به دستگاه انبیاء همراه پرسیده شده است و تا به امروز نیز این پرسش وجود داشته است. پرسش این است که چرا شما امکانات مادی ندارید و دنیای دیگرانی که به دنبال شما نیستند، آبادتر ...
تعبیر دیگری که در قران امام را معرفی کرده است مُمَثل «ماء» است. «و کان عرشه علی الماء»، اگر ماء به معنای امامت باشد، معنای این آیه این خواهد بود که مقر اداره و فرمان الهی محیط ولایت امام(ع) است. در همین جهت قرآن می فرماید: «وَ أَنْزَلْنا مِنَ السَّماءِ ماءً طَهُوراً»(فرقان/48) لذا امام مطهِّر است و ...
معیت عسر و یسر در آیه اول ناظر به گذشته سوره باشد و بحث تحمل نبوت بود که تو به تنهایی قیام کردی و بار هدایت مردم را برعهده گرفتی و ما نیز کار را تمام کردیم و تو را رفعت ذکر عطا کردیم و آوازه و نفوذ تو در زمان حیات خود شما به دربار روم و ایران رسید. اما یسر در مرتبه دوم اشاره به این دارد که تا به ای ...
این بار سنگینی است و با چنین وزیری برداشته میشود. با این وزیر و روشن شدن این چراغ ها در قلبت و شرح صدری اینگونه است که تو را یاری کردیم که بارت را به مقصد برسانی. پس نگران نباش. ما به تو چنین شرح صدر و وزیری دادیم. با این انوار در همه عالم، هر کس اهل هدایت باشد هدایت میشود. حال که این یسرها را به ت ...