نسخه آزمایشی
شنبه, 27 بهمن 1397 - Sat, 16 Feb 2019
سير انسان به سوي خداي متعال و هدايت باطني او، با سير در عالم انوار ممكن است؛ تنها نور الهي است كه هادي انسان در عبور از مراتب مختلف ظلمات است و از انسان دست گيري مي کند. بنابراين به اندازه اي كه انسان وارد عالم انوار شده و در اين عالم سير مي کند، به همان اندازه نيز به سوي خداوند متعال هدايت مي شود ...
آن خلافتی که مقصود بوده خلافت نبی اکرم(ص) و اهل بیتش هست که مقصد بوده است. اگر کسی از جریان هدایت تبعیت کند به سعادت می رسد، والا به شقاوت می رسد و البته انسان مختار است و همین است که مسیر تاریخ را دو قسمت می کند. کسانی که تبعیت می کنند و کسانی که اعراض می کنند که می شوند مخالف و به معیشت ضنک مبتلا ...
در این بحث اشاره به نوع نگاه فلسفه های مادی و فلسفه های تاریخ مبتنی بر آنها شد که مبنی بر آغاز و ختم حیات اجتماعی بشر در همین دنیا و عدم توضیح عوالم قبل است. در واقع فلاسفه مادی معتقدند در همین عالم طبیعت است که ماده به حیات و سپس به حیات اجتماعی تبدیل می شود و پیچیدگی می یابد و به مرحله نهایی می ر ...
در این گفتگو اشاره شد که فلسفه تاریخ بیش از آن که یک ضرورت نظری محض باشد، یک ضرورت عملی است و وقتی می توانیم یک الگوی پیشرفت حقیقی و متناسب با تکامل اجتماعی بشر در مقابل مکاتب دیگر ارائه کنیم که اندیشه فلسفه تاریخی ما به ما اجازه چنین کاری را بدهد و البته برای رسیدن به این نگاه بیشتر باید با رویکرد ...
فلسفه تاريخ، علمي نظري است كه به تحليل و تعليل تاريخ به مثابه كليتي فراگير و منسجم و مبتني بر روابط قاعده مند مي پردازد؛ به گونه اي كه نتايج آن، معطوف به كاركردهاي عيني است و در آن، سؤالاتي همانند علل پيدايش و تكامل تاريخ، مراحل و مراتب تاریخ، آغاز تاريخ و فرجام آن، نقش خالقيت و ربوبيت الهي و نيز ن ...
بی تردید آنچه تمام انبیاء الهی افراد بشر را به سوی آن دعوت کرده اند و آن امر موضوع اصلی رسالت ایشان بوده است، چیزی جز اصل «توحید» نیست. اما «توحید» نیز صرفا به «توحید در خالقیت» و امثال آن ختم نمی شود تا آنگاه ادعا شود که غایت رسالت انبیاء چنین بوده است که این حقیقت را به مردم منتقل کنند که او خدای ...