نسخه آزمایشی
سه شنبه, 03 مرداد 1396 - Tue, 25 Jul 2017
زیارت یک سفر الی الله است. اگر کسی این سفر را خوب بجا آورد پایان آن لقاء الله و زیارت خدا است؛ آن هم نه زیارت خدای متعال در عوالم پایین. چون ممکن است کسی تجلیات و رحمت الهی را در همین عوالم فرودست و در همین نشئه دریابد؛ اما ممکن است کسی به زیارت خدا در مقام عرش و فوق عرش و در مقام کرسی و فوق کرسی د ...
كسی كه متذكر مصیبت های ما بشود و نسبت به آنچه كه بر ما وارد شده و ظلمی كه در حق ما مرتكب شدند بگرید، روز قیامت با ما و در درجه ما است. خیلی روایت عجیبی است. انسان تعجب می كند؛ البته این پیدا است كه با ما است نه اینكه به درجه امامت می رسد؛ بلکه بكاء بر سید الشهداء انسان را به یك جایی می رساند كه پرد ...
اولیاء الهی پیش از این که وارد عالم دنیا شوند، با خداوند عهد بندگی و میثاق هایی را بسته و برای عمل کردن به این میثاق وارد عالم دنیا می شوند. لذا پیش از آمدن، مشتاق و آماده وفای به این عهد می باشند و در طول دوران زندگی، تمام سعی و دقتشان بر این است که عمل به پیمان بسته شده با خدا، به بهترین شکل انجا ...
با دیگران کار و همراهی نداشته باشید. این که گفته اند با آنان باشید، یک معنایی هم پیدا می کند که از لوازم این عهد است، و آن معنا اینست که با دیگران نباشید، گویا انسان می تواند با آن ها باشد، و نیز می تواند با دیگران باشد. اما دستور این است که با صادقین باشید و این یعنی با غیر صادقین نباشید. غیر صادق ...
زیارت دارای ظاهر و باطنی بوده و همچون عبادات دیگر، دارای یک سلسله ارکان اساسی بوده که درجات بهره مندی زائر از فیوضات این عبادت ، به میزان توجه وی به این ارکان بستگی دارد. رکن اول قصد امام است به این معنا که زیارت با توجه به ولی خدا آغاز می شود که در واقع همان قصد خداست
یک نکته این است که گشوده شدن این سطح از زیارت الامام یک اذن و تصرفی می خواهد. به نظر می آید امام هادی ارواحناه فداه یک چنین تصرفی را در دوران امامت خودشان کردند که باب یک مقامی از مقامات زیارت را به روی مومنین برای همیشه باز کردند؛ که در زیارت جامعه کبیره و در زیارت جامعه ائمه مومنین تجلی می کند.
در روایت دیگری در جواب به ابوحنیفه وقتی پرسید که نعیم چیست؛ امام صادق فرمودند: که نعیم ولایت ما است؛ آن چیزی که واسطه در هدایت واسطه در معرفت و بصیرت و واسطه در نجات از جهالت و رسیدن به معارف حقیقی است و همه این نعیم هر چه هست تا عالم آخرت همین است و چیزی غیر از این نیست؛ نعمت حقیقی که به انسان می ...
برای رسیدن به این مقصد و مأنوس شدن با روایات و تعمق در آن ها حداقل باید در سه مرتبه به روایات مراجعه داشت؛ مرتبه نخست، مرتبه انس با روایات است؛ یعنی باید کثرت تلاوت همراه با توجه در کنار ادب حضور و توسل داشت. خاصیت این کثرت تلاوت و انس با روایات مانند انس با قرآن است و جهت گیری روحی را اصلاح کرده و ...
فهم روایات سه دسته است؛ یکی فهم در حد انس و فهم عمومی و گرده‌برداری از معارف اهل بیت علیهم السلام است که یک نقشه ریزی بر ذهن و یک شاکله ای از معارف ایشان در وجود آدمی شکل می گیرد؛ دسته دوم فهم تخصصی است؛ نوع سوم نیز فهم اجتهادی کلمات اهل بیت علیهم السلام است. همه این مراحل همراه با ادب درایت است؛ د ...
یکی از خلأهای پژوهشی و آموزشی در حوزه های علمیه، فقدان مواجهه ناب و استفاده مستقیم حوزه از معارف اهل بیت علیهم السلام است. ممکن است کسی ده ها سال در حوزه تحصیل کند ولی حتی یک بار هم مجامع روایی اولیه مانند کتاب کافی يا کتب شيخ صدوق را مطالعه نکرده باشد یا حتی با نام آن ها هم آشنا نباشد! امروزه ای ...