نسخه آزمایشی
سه شنبه, 28 شهریور 1396 - Tue, 19 Sep 2017
در دوران جدید در غرب نقش دین را در فرایند های اجتماعی انکار کردند، بنابراین به طور طبیعی ساز و کارهایی هم که برای برنامه ریزی و مدیریتِ نسبت به عرصه حیات اجتماعی لازم هست، ساز و کارهایی است که هیچ ارتباطی با فرهنگ ادیان الهی ندارد؛ چون تلاش کردند که رابطة بین آن مفاهیم را قطع بکنند و به قول خودشان ...
اگر علم و معرفت در جایی وجود داشت، می ارزد انسان همه بار و بنه اش را بردارد و به آنجا برود و از آن علم و عالم و معلم الهی استفاده کند. وقتی انسان رفت و همه زندگیش را تعطیل کرد و به آن معلم الهی رسید؛ اینکه بتواند به مرحله ای برسد که علم عالم را تحمل کند تا درهای علم او به رویش باز شود، آن مرحله بعد ...
منتقدين علم ديني مي گويند که علم خصلت ايدئولوژيک ندارد و دين خصلت ايدئولوژيک دارد و به همين دليل دين نمي تواند جهاني باشد، و علم است که مي تواند محور هماهنگي جهاني و مبدأ نسخه هاي واحد و آن نسخه هاي هماهنگ براي جامعه جهاني باشد، لذا وحدت جامعه جهاني در سايه علم ممکن است نه در سايه دين. بنابراين کسا ...
باید توجه داشت که تعلیم و تبلیغ دین، باید با قول، فعل، و رعایت تمام جوانب آن همراه باشد. مبلّغ بودن کار ساده ای نیست و با صِرف صحبت و سخنرانی، کسی مبلّغ نمی شود. از اینکه رسولان الهی، تبلیغ کننده دین هستند، می فهمیم که این امر، امری بسیار عظیم می باشد. چرا که برترین افراد مبلّغ دین شده اند. این وظی ...
ما در جريان تخصص بايد مراقب باشيم كه سازمان دهي تخصص به گونه اي باشد كه بر تكامل تفقه ديني، تعبد حاكم شود، نه عقلانيت تجربي. متأسفانه گاهي جهت گيري ها تخصصي حوزه فاقد اين نكته است و اين جزء آفتهاي مهم تخصصي شدن است. اگر شما بخواهيد تخصصي كردن را آسيب شناسي كنيد، يكي از مهمترين آسيبها اين است كه طبق ...
اگر مقصود از طراحی سیستم این است که ما از سیستم های طبیعی الگو برداری کنیم و سیستم های مکانیکی را بسازیم و در مرحله بالاتر سیستم های نرم را بسازیم و روابط اجتماعی را بر اساس یک سیستم نرم مدیریت خشک کنترل بکنیم، این گونه سیستم سازی با دین سازگار نیست و دین دنبال چنین مدیریتی نیست. اما اگر مقصود از س ...
هويت ارتباطي انسان ها تابعي از ماده نيست. بنيان ارتباط انسان ها، ارتباط با خداي متعال است؛ يعني تولي ما به خداي متعال و ولايت حضرت حق نسبت به ما، اساس هويت ماست، نه ماده. ما محصول ماده نيستيم و ماده براي ما نسبيت ايجاد نمي کند. چنين نيست که انسان برآيند ماده باشد يا توده اي باشد از ماده يا محصول آن ...
باید توجه داشت در مسیر تکامل معنویت در عالم، هر گاه شما بخواهید به هماهنگی در شبکه باورهایتان برسید، مجبورید که از منطق استفاده کنید. یک موقعی است که ما بنا نداریم علم و باورهایمان را سازماندهی کنیم، به عبارت دیگر تصمیم نداریم که تولید فرهنگ و علم را در جامعه مدیریت کنیم تا این علم و معرفت تولید ...
در «اعلامیه اصول و ساخت جامعه اطلاعاتی» از «اخلاق اجتماعی» نام برده شده است که بر محور توسعه است. به عبارتی ما یک اصول اخلاقی فطری و مشترک جهانی داریم، ولی این اصول اخلاقی فطری در مرحله توسعه و تبیین، از هم فاصله می گیرد؛ یعنی جوامع مختلف به اصول اخلاقی متفاوتی می رسند. بسیاری از رفتارهایی که در جا ...
اخلاق فن‌آوري اطلاعات، يكي از گرايش‌هاي اخلاق كاربردي است كه هم‌چون اخلاق پزشكي، اخلاق روزنامه‌نگاري، اخلاق زيست‌محيطي و مانند آن مورد توجه دنياي امروز قرار گرفته است. ضرورتي كه جامعه جهاني و حتي برنامه‌ريزان فن‌آوري اطلاعات را به اين نقطه هدايت كرده است تا اصول اخلاقي را بر توسعه اين فن‌آوري حاكم ...