نسخه آزمایشی
جمعه, 10 فروردين 1403 - Fri, 29 Mar 2024

ارائه مجموعه ای از مباحث پایگاه در باب بهره مندی اخلاقی و سلوک در ماه مبارک رمضان






در آستانه ایام فاطمیه پایگاه اطلاع رسانی حضرت حجت الاسلام و المسلمین میرباقری اقدام به ارائه مباحث مربوط به ایام ماه مبارک رمضان و سلوک در این ماه کرده است. در واقع با توجه به اینکه مباحثی که از استاد گرانقدر درباره اخلاق و سلوک در ماه مبارک رمضان در این پایگاه منتشر شده است، در ساختار پایگاه پراکنده می باشد و دسترسی به همه مقالات و مطالب و آرشیو پایگاه برای همه مخاطبین آسان نیست لذا تصمیم بر این شد که مطالب مناسب این ایام در اختیار دوستان و علاقه مندان قرار گیرد. لذا در ادامه به بعضی از این موارد را در اختیار قرار داده ایم که با کلیک کردن بروی عناوین مطالب می توانید آنها را مشاهده کنید.

1- ماه رمضان، ماه قرآن / ضرورت مقدمات بهره گیری از ماه مبارک رمضان و قرآن : این مطلب جلسه چهارم برنامه سمت خدا می باشد که در تاریخ 22 تیر ماه سال 92 برگزار شده است که در آن ایشان به بحث ماه مبارک رمضان و فضای آن و دقت هایی که ما باید داشته باشیم تا از این ماه بهره ببریم، اشاره می کنند.

2- قرآن و عظمت های آن / شرح صدر راه بهره مندی از معارف قرآن : این مطلب جلسه پنجم برنامه سمت خدا می باشد که در تاریخ 29 تیر ماه سال 92 برگزار شده است که در این جلسه ایشان با اشاره به جایگاه قرآن و نکاتی در برخورد با این کتاب مقدس، به راهکارهای و مبانی استفاده از این کتاب پرداخته اند.

3- شرح دعای ورودی صحیفه سجادیه به ماه مبارک رمضان / حضرت زهرا(س) باطن شب قدر : این مطلب سخنرانی ایشان است که به مناسبت ماه آغاز مبارک رمضان ایراد شده است که ایشان با شرحی بر دعای وارد شده در آغاز ماه که در صحیفه سجادیه نقل شده است به نکاتی از  فضای این ماه می پردازند و البته در خلال آن به تناسب شب قدر درباره باطن لیلة القدر، که صدیقه طاهره(س) باشند بحث می کنند و ارتباط ایشان با شب قدر را بیان می کنند.

4- تقوی و توکل راه برون رفت از مشکلات بر اساس قرآن / توکل و تقواي اولیاء خدا مايه نجات همه امم : این مطلب سخنرانی ایشان در دهمين شب عزاداري حسيني در دهه اول محرم الحرام 1392در هيأت ثار الله قم است که با اشاره به آيه دوم و سوم سوره طلاق، بن بست ها و مشكلات را امتحاناتي دانستند كه اگر كسي در وادي اين دشواري ها از مسير تقواي الهي خارج نشود، خداي متعال راه هاي بسته را براي او مي گشايد. تقوا و توكل اولیاء و سرپرستان اجتماعي و تاريخي، موجب نجات يك امت و تاريخ مي شود، مانند استقامت حضرت امام خميني(ره) که آتش تمدن مادي در عصر جديد را سرد كرد. و در انتها اشاره می کنند که توكل و تقواي امام حسين در گودي قتلگاه را موجب خاموش شدن بزرگ ترين فتنه عالم كه در سقيفه رخ داد دانستند.5- ماه رمضان؛ سبيل رضوان : این مطلب از مباحث ایشان است در باب ماه رمضان که درباره ي بخشي از معارف صحيفه سجاديه، حول ماه مبارک رمضان است و در آن از اهميت و علوّ درجات این ماه گفتگو شده است.

5- تولی و تبری مبدأ اخلاق و عرفان؛ اشاره به جایگاه امر به معروف و نهی از منکر : این مطلب از سخنرانی های ایشان در باب تحلیل اخلاق و عرفان است  که در آن به مسئله سیر و سلوک پرداخته و با بیان ریشه های کلامی آن، این عرفان و اخلاق را ادامه جریان ولایت و جاری شدن نور و هدایت توسط اولیاء خدا در فرد و اجتماع و تاریخ می دانند. در انتها نیز اشاره به جریان ابتلا برای سرپرستی جریان نور و تاثیر آن در بحث سلوک در ساحت های مختلف دارند.

6- تولی و تبری مبدأ اخلاق و عرفان؛ اشاره به جایگاه امر به معروف و نهی از منکر : این مطلب از سخنرانی های ایشان در باب تحلیل اخلاق و عرفان است  که در آن به مسئله سیر و سلوک پرداخته و با بیان ریشه های کلامی آن، این عرفان و اخلاق را ادامه جریان ولایت و جاری شدن نور و هدایت توسط اولیاء خدا در فرد و اجتماع و تاریخ می دانند. در انتها نیز اشاره به جریان ابتلا برای سرپرستی جریان نور و تاثیر آن در بحث سلوک در ساحت های مختلف دارند.

7- تشریح مقامات زهد و یقین و رضا و ارتباط این مقامات معنوی : این مطلب سخنرانی ایشان در ایام شهادت حضرت رقیه(س) در مسجد صاحب الزمان(عج) قم در آذرماه سال 92 می باشد. در این جلسه ایشان بیان می دارند که ما در سیر به طرف خداوند باید سه مقام زهد و یقین و رضا را طی کنیم. زهد یعنی دل در گرو دنیا نداشتن  و فارغ بودن از این دنیا. یقین یعنی رسیدن به رب که بعد از فراغت از دنیا حاصل می شود. رضا یعنی راضی به فعل خدا و از آن لذت بردن. کسی که این مراحل را طی کند، هنوز به انتهای راه نرسیده است و خداوند او را با انواع بلاها آزمایش می کند و رشد او به این است جمال صنع الهی را ببیند و از این بلا ها لذت ببرد. در پایان نیز این بحث را در فضای اهل بیت و خاندان ایشان مخصوصا حضرت رقیه(س) تطبیق داده و بررسی می نمایند.

8- جایگاه شب قدر و ارتباط آن با حضرت زهرا(س) / آداب و مراقبات برای بهره مندی از شب قدر : این مطلب جلسه ششم برنامه سمت خدا می باشد که در تاریخ 5 مرداد ماه سال 92 برگزار شده است که در این جلسه ایشان با بیان جریان شب قدر و ارتباط آن با جریان نور ولایت و حضرت زهرا(س)، به نحوه درک فیوضات این شب ها با نگاه و تحلیل مذکور اشاره کردند.

9- توجهات بهره برداری از لحظات آخر ماه مبارک / توجه به فضل خدا و جبران تقصیرها : این مطلب جلسه هفتم برنامه سمت خدا می باشد که در تاریخ 12 مرداد ماه سال 92 برگزار شده است که در این جلسه ایشان با بیان برکات ماه و باقی مانده آن به بحث فضل و اضطرار عبد در سلوک اشاره کردند و با اشاره به دعای پایان ماه مبارک به این فضا پرداختند.