نسخه آزمایشی
پنج شنبه, 09 فروردين 1403 - Thu, 28 Mar 2024

دیدار با جامعه خیرین پزشکان / «تهذيب اخلاق دستگيري» و «تغيير مقياس خدمت رساني»، دو ضرورت پيش روي جامعه خيرين پزشكي

حجت الاسلام و المسلمين ميرباقري روز بيست و يكم اسفند ماه، به دعوت موسسه خيريه امدادگران عاشورا، در جلسه خيرين جامعه پزشكي كه در قم برگزار شد، حضور يافتند. ايشان در اين جلسه با تأكيد بر اهميت خدمت رساني به نيازمندان، فروتني خيرين، تكريم نيازمندان و خستگي ناپذيري در اين مسير را خصيصه هاي اخلاقي مهم در اين خدمت رساني برشمردند. ايشان در ادامه با اشاره به ضرورت تغيير مقياس اقدامات جامعه خيرين، ورود جامعه خيرين پزشكي به اقدامات ستادي و ارائه راهكارهاي علمي براي «كاهش هزينه هاي درمان» و تلاش براي توسعه اخلاق فتوّت را خواستار شدند. سومين و آخرين نكته اي را كه ايشان در اين جلسه بيان كردند؛ حركت جامعه پزشكي به سمت ديني كردن علم طب بود.

حجت الاسلام و المسلمين ميرباقري در ابتداي اين ديدار به اهميت دستگيري از ديگران و اخلاق اين دستگيري پرداختند و در اين زمينه گفتند: اگر جناب ابراهيم عليه السلام بعد از مقام رسالت و نبوت به مقام خلت رسيد (كه مقام گداختگي در محبت خدا است و انسان در اين مقام، سراپا مشتعل از محبت خداي متعال مي شود) به دليل اين بود كه اولا از احدي غير از خدا چيزي نخواست و ثانيا دست نياز احدي را رد نكرد. ايشان در توضيح عامل اول افزودند: اگر اضطرارها، نيازي غير از خداي متعال براي انسان درست كند؛ انسان دچار شرك مي شود. اگر انسان از غير خدا نخواهد، محبت غير خدا هم از او رخت برمي بندد. ولي اگر در دامان غير، سر بگذارد؛ محبت غير نيز در او راه پيدا مي كند.

ايشان در ادامه با توضيح علت دوم مقام خلت حضرت ابراهيم، حوائج مردم را از نعمت هاي خدا شمردند و افزودند: انسان بايد از اين نعمت خوشحال باشد. كسي كه دستي را كه خدا مي فرستد، سخاوتمندانه مي پذيرد و حتي در اين راه از ضرورت هاي زندگي خود نيز مي گذرد؛ مسير نزول رحمت الهي براي سايرين مي شود و خداي متعال به جاي متاع ناچيزي كه از دست او مي رود، تعلق به خود را مي گذارد.

حجت الاسلام و المسلمين ميرباقري با اشاره به آثار مهم انفاق در راه خداي متعال افزودند: دارايي ها، از آن خداي متعال است و انسان فقط مي تواند واسطه در رحمت الهي قرار گيرد و البته اين وساطت، موجب پاكي انسان مي شود. انسان با اين انفاق ها، بار خود را به دوش ديگران مي گذارد تا آن را سالم به مقصد برسانند و در روز قيامت، دوباره به انسان برگردانند و الا انسان، خود نمي تواند اين امكانات را سالم به مقصد برساند.

ايشان در ادامه به بيان اخلاق دستگيري از ديگران پرداختند و اعطاي كريمانه و همراه با احترام و تكريم را ضروري دانستند و افزودند: انسان، هم بايد از اموال خود به نيازمندان اعطا كند و هم، بايد در اين اعطا، فروتن باشد. بايد توجه كرد كه خداي متعال مي توانست جاي انفاق كننده و نيازمند را با يكديگر عوض كند و ديگري، مسير رحمت خدا قرار گيرد. بنابر اين بايد خدا را شكر كرد و دست هاي دريافت كننده اين مساعدت ها را بايد بوسه زد. ايشان در ادامه تأكيد كردند اين تكريم بايد به يك تكريم سازماني تبديل شود و سازمان جامعه خيرين، يك مجموعه كرامت محور باشد كه بر اساس حفظ عزت مؤمنين و بندگان خدا، كمك هاي خيرين را به نيازمندان مد نظر برساند.

خستگي ناپذيري در اين مسير، خصيصه ديگري بود كه حجت الاسلام و المسلمين ميرباقري بر آن تأكيد ورزيدند و افزودند: حوائج مردم از نسيم هاي رحمت خداي متعال است كه بر انسان مي وزد. اگر كار سخت شد و شيطان در مقابل اين نسيم رحمت، امواج سهمگين فرستاد، بايد توجه پيدا كرد كه هر خيري است در هين جاست. گاهي انسان به ده ها نفر رسيدگي مي كند ولي آن آخرين دست جوياي اين خدمت، از اوليا است كه اگر اجابت شد درها به روي انسان باز مي شود.

حجت الاسلام و المسلمين ميرباقري در ادامه به بيان اين نكته پرداختند كه جامعه خيرين پزشكي بايد با تغيير مقياس كار خود، برخي اقدامات ستادي را كه منجر به كاهش هزينه درمان و ارتقاء اخلاق پزشكي مي شود را نيز در دستور كار خود قرار دهد. ايشان در اين زمينه گفتند: علي رغم رشد كمي و كيفي خدمات پزشكي در سال هاي بعد از انقلاب ولي باز هم كاستي هايي وجود دارد كه جامعه پزشكي بايد آن ها را به درستي شناسايي و براي رفع آنها اقدام نمايد. ايشان با اشاره به بالابودن هزينه درمان در كشور، به جامعه پزشكان خيّر، پيشنهاد دادند تا در جستجوي روش هايي باشند كه هزينه هاي درمان را به صورت معقول و علمي كاهش دهد و منجر به توسعه اخلاق فتوّت در جامعه پزشكي شود.

ايشان با تأكيد بر ضرورت تغيير مقياس ارائه خدمات افزودند: افق خدمت رساني را بايد تغيير داد و براي كارهاي ستادي و مديريتي هم بايد وقت گذاشت تا مقياس خدمات، عمومي شود.

حجت الاسلام و المسلمين ميرباقري در سخنان پاياني خود، يكي ديگر از اقداماتي را كه جامعه خيرين پزشكي نيز بايد آن را دنبال كند، حركت به طرف توليد پزشكي اسلامي دانستند و آن را اين گونه توضيح دادند كه توليد پزشكي اسلامي به معناي حاكميت چتر فرهنگ اسلامي بر علم پزشكي است و اين مطلب، غير از رعايت اخلاق پزشكي است و به معناي نقلي كردن علم پزشكي نيز نمي باشد.