نسخه آزمایشی
جمعه, 31 فروردين 1403 - Fri, 19 Apr 2024

پرونده «محرم الحرام 92 – بیت المجتبی» / تحلیل تکالیف شرعیه، عصیان و استغفار از گناهان در منطق توحید

با توجه به اینکه پایگاه اطلاع رسانی حجت الاسلام و المسلمین میرباقری بنابر این داشته که سلسله مباحث مهم ایشان را به مرور ایام در این پایگاه منتشر کند؛ در همین راستا از مباحث ایام محرم ایشان پرونده ای با عنوان «محرم الحرام 92 – بیت المجتبی» را گشوده است و مباحث و سخنرانی های استاد در دهه اول محرم سال 92 در بیت المجتبی شهر مقدس قم واقع در محله باجک؛ را منتشر کرده است.

در این جلسات بحث از تفسیر آیات ابتدایی سوره مبارکه هود است که توضیح مختصری در ادامه می آید. در این سوره داریم که «بسم الله الرحمن الرحیم * الر کتابٌ أحکمت آیاتُهُ، ثُمَّ فصّلت من لدن حکیم خبیر * اَلّا تعبدوا الّا الله إننی لکم منه نذیر و بشیر * وَ أن استَغفروا ربکم ثم توبوا الیه، یمتّعکم متاعاً حسنا الی اجلٍ مسمّی وَ یُوتِ کُلَّ ذی فضلٍ فضلَه وَ اِن تولَّوا فَإِنّی أَخاف علیکم عذابَ یومٍ کبیر * إِلىَ اللَّهِ مَرْجِعُكمُ وَ هُوَ عَلىَ كلُ شىَ ءٍ قَدِيرٌ» ایشان در این ایام ده روزه به مباحثی حول این آیات پرداخته و مسائلی در باب «مقام بسم الله» فرموده و بحث را به قرآن شناسی و احکام و تفصیل آیات رسانده اند و در آن مباحثی را ایراد نموده اند.

در ادامه ایشان به مسئله مهم عبودیت و پرستش و وادی توحید پرداخته و شئون مختلف این مسئله را بررسی کرده اند و در مقابل نیز از وادی شرک و کفر در ساحت های مختلف مباحثی بیان شده است. ایشان به مباحث استغفار و توبه و حرمات الهی مروری مفصلی داشته اند و ارتباط توحید و شرک را با این مسائل بررسی کرده اند. برای بررسی بیشتر در ابتدای هرجلسه خلاصه ای قرار داده شده که می توانید از آن اسفاده کنید و البته صوت و متن کامل و تفصیلی هر جلسه را نیز در اختیار دارید. برای مشاهده پرونده از لینک بالا یا اینجا استفاده کنید.