نسخه آزمایشی
سه شنبه, 04 ارديبهشت 1403 - Tue, 23 Apr 2024

اعلام قرار گرفتن پرونده جدید پایگاه با عنوان «ماه رمضان 92 مشهد مقدس»

با توجه به اینکه پایگاه اطلاع رسانی حجت الاسلام و المسلمین میرباقری بنابر این داشته که سلسله مباحث مهم ایشان را به مرور ایام در این پایگاه منتشر کند؛ در همین راستا از مباحث ایام ماه مبارک رمضان ایشان پرونده ای با عنوان «ماه رمضان 92 مشهد مقدس» را گشوده است و مباحث و سخنرانی های استاد در دهه آخر ماه مبارک رمضان سال 92 در حرم مقدس حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام در شهر مقدس مشهد را منتشر کرده است.

در این سلسه جلسات که ظهرها و شب ها در حرم مقدس برگزار شده است 4 موضوع مورد بررسی قرار گرفته است. در سه جلسه اول پرونده منتشره مباحثی در رابطه با معرفت الامام گفتگو شده است که در ابتدا به این مطلب پرداخته اند که نعمت حقیقی در عالم نعمت ولایت است و بقیه نعمت ها ذیل این دیده می شود و مورد سوال قرار می گیرد. در ادامه این بحث بیان می کنند که معرفت امام طریق معرفت الله است و برای رسیدن به این وادی هم باید از طریق اطاعت و خضوع تام در مقابل امام عبور کرد. و نیز ادامه می دهند که این طریق همان بندگی است که شئون عبودیت باید مورد توجه قرار گیرد و با توجه به حدیث عنوان بصری این معنا را تشریح می کنند.

در 4 جلسه بعد بحث از صفات متقین شده است که بر محور آیه «وَ سَارِعُواْ إِلىَ‏ مَغْفِرَةٍ مِّن رَّبِّكُمْ وَ جَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّمَاوَاتُ وَ الْأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِينَ * الَّذِينَ يُنفِقُونَ فىِ السَّرَّاءِ وَ الضرََّّاءِ وَ الْكَظِمِينَ الْغَيْظَ وَ الْعَافِينَ عَنِ النَّاسِ  وَ اللَّهُ يحُِبُّ الْمُحْسِنِينَ * وَ الَّذِينَ إِذَا فَعَلُواْ فَاحِشَةً أَوْ ظَلَمُواْ أَنفُسَهُمْ ذَكَرُواْ اللَّهَ فَاسْتَغْفَرُواْ لِذُنُوبِهِمْ وَ مَن يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا اللَّهُ وَ لَمْ يُصرُِّواْ عَلىَ‏ مَا فَعَلُواْ وَ هُمْ يَعْلَمُونَ»(آل عمران/133) بحث سرعت و شتاب های انسان در سلوک را مطرح کرده و سپس به ویژگی های مهمی که در این آیات اشاره است می پردازند. که انفاق در همه حال و کظم غیظ و مقام احسان و توبه و عدم اصرار بر معاصی است. و این معانی را کاملا بحث کرده و ارتباط آنها با جریان ولایت اولیاء خدا نیز بیان می شود.

در 5 جلسه بعدی به بحث ذکر و دعا و مناجات می پردازند. در واقع ایشان با مروری به بحث ذکر و جایگاه و اهمیت و آثار آن بیان می کنند که دعا و مناجات از مهمترین اذکار است و لذا به توضیح مقام دعا و درخواست های انسان و شئون مربوط به آن و شرائط استجابت دعا را توضیح می دهند و در ادامه مروری بر دعای شریف ابوحمزه می کنند که چه معارفی در این دعا پیدا می شود. در ادامه هم بحث مهم سیر با دعا و تربیت معصومین برای ما را بیان می کنند و این مطلب را بر این دعای شریف قدری تطبیق می دهند.

اما در انتها نیز 2 جلسه بحث مهم پایان ماه مبارک رمضان است که حال که انسان از یک فضای معنوی با کوله بارهای ناقص اش در حال خارج شدن است چه نکات و دقت هایی باید داشته باشد تا بتواند قدری این داشته را حفظ کرده و نقص های ماه را هم برای خود جبران کند و برای شرح این بحث از دعای وداع ماه توسط امام سجاد(ع) و حصن بودن وادی ولایت استفاده می کنند.

برای بررسی بیشتر در ابتدای هرجلسه خلاصه ای قرار داده شده که می توانید از آن استفاده کنید. قابل ذکر است که صوت و متن این جلسات در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است لکن متن این جلسات یک چکیده حداکثری از این جلسات است که در آن سعی شده است از مطالب جلسه چیزی فروگذار نشود. برای مشاهده پرونده از لینک بالا یا اینجا استفاده کنید.