نسخه آزمایشی
چهارشنبه, 05 ارديبهشت 1403 - Wed, 24 Apr 2024

در افتتاحيه مسابقات قرآني بانوان ورزشكار/ قرآني كردن فضاي ورزش با حضور دين در ساختار و فرآيند آن

حجت الاسلام و المسلمين میرباقری در دهم شهريور ماه، در افتتاحيه اولين دوره مسابقات قرآني بانوان ورزشكار با بیان این مطلب که درجات بهشت متناسب با درجات آیات قرآنی است به توضیح این نکته پرداختند که محفوظات پایدار نیستند و تنها آن چه وارد قلب انسان شده باشد ماندنی است. بنا بر این باید نور و حقایق قرآن وارد قلب انسان شود تا باعث ارتقاء درجه در بهشت گردد. ایشان در ادامه شرایط بهره‌مند شدن از قرآن را برشمردند. نکته دیگری که ایشان در جمع ورزشکاران و مسوولین فرهنگی ورزش مطرح کردند این است که فضای ورزش جهانی متاثر از فضای توسعه غربی است که همه چیز را در جهت افزایش سرمایه قرار داده است لذا کرامت انسان به خدمت اقتصاد در آمده است. وظیفه ما این است که با حاکم کردن فرهنگ قرآن و اهل بیت، جوانان و ورزش را نجات دهیم و آهنگ زندگی را به آهنگ بندگی خداوند مبدل سازیم. 

تناسب درجات انسان در بهشت با میزان ورود انوار و حقایق قرآن به قلب

حجت الاسلام و المسلمين ميرباقري قرآن را کتابی سراسر نور برشمردند كه هر گونه ارتباط با آن، از همراه داشتن قرآن -مشروط بر این که توأم با رعایت ادب باشد- تا نگاه کردن به قرآن، تلاوت، نوشتن آن و... و تا عمل کردن به قرآن همه باعث نورانیت انسان می‌شود.

ايشان با اشاره به برخي از ويژگي هاي قرآن گفتند: قرآن علاوه بر ظاهر، دارای باطن هم هست. درجات بهشت نیز به اندازه درجات آیات قرآن است. در روایات مطرح شده‌است اگر دوستان اهل بیت در این دنیا قرآن را یاد نگرفته باشند در برزخ قرآن را به آنها تعلیم می‌دهند. همانند قرآن، بهشت هم ظاهری دارد و باطنی، و باطن بهشت درجات قرآن است. به اندازه‌ای که انسان از قرآن می‌داند در بهشت درجه خواهد داشت.

ايشان در ادامه به ضرورت بهره مندي قلب از انوار قرآن پرداختند و در اين رابطه گفتند: بسیاری از اطلاعات انسان نسبت به قرآن بر اثر کهولت سن، بیماری، فشاری که بر انسان هنگام رفتن از دنیا وارد می‌شود و ... از حافظه انسان می‌رود و تنها آن چه از قرآن وارد قلب انسان شود، تثبیت می‌شود. اگر انوار و حقایق قرآن به قلب انسان برسد به طوری که بتواند قرآن را از روی قلبش بخواند، قرآن الی الابد با او می‌ماند. درجات انسان به اندازه ظهور نور، اسرار و حقایق قرآن در قلب انسان است. حقیقت سلوک هم، سلوک در درجات باطنی قرآن است. مرحوم کربلایی کاظم که سواد ظاهری نداشت یک مرتبه حافظ قرآن شدند. یکی از خصوصیات ایشان این بود که به شدت از غذای شبهه‌ناک پرهیز می‌کرند لذا به سختی دعوت ديگران را می‌پذیرفتند. ایشان می‌گفت من قرآن را از روی قلب خود می‌خوانم و هر گاه غذای شبهه‌ناک می‌خورم حجابی روی قرآن می‌افتد و من نمی‌توانم قرآن را ببیننم.

حجت الاسلام و المسلمين ميرباقري طهارت را شرط بهره مندي از قرآن دانسته و افزودند: مهم این است که حقایق قرآن در قلب انسان ظاهر شود و قلب انسان با قرآن مانوس گردد. همان طور که لمس کردن ظاهر قرآن بدون وضو و طهارت حرام است، باطن قرآن و سلوک در مقامات قرآن هم بدون طهارت باطنی ممکن نیست. لذا به اندازه‌ای که طهارت باطن کسب شده باشد می‌توان از حقایق و اسرار قرآن بهره‌مند شد. طبق روایتی در کتاب اصول کافی اگر کسی قرآن را از ابتدا تا انتها تلاوت کند «اُدرِج النُبوةُ بین جَنبَیه» یعنی اسرار نبوت بین دو پهلوی او درج می‌شود، نه این که به پیامبری برسد بلکه همانند نبی که درهای غیب به رویش باز شده و صاحب‌خبر شده‌است و اخبار الهی به او می‌رسد، در یک دور تلاوت قرآن، انسان می‌تواند این مقدار ارتقا یابد. تلاوت قرآن این اثر را می‌تواند داشته باشد که انسان را از اخبار غیب مطلع کند اما میزان حاصل شدن چنین ظرفیتی به خود انسان ربط دارد.

مراحل سیر و سلوک با قرآن و شرایط بهره‌مندی از آن

ايشان در ادامه با تلاوت آيه «يَا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءَتْكُمْ مَوْعِظَةٌ مِنْ رَبِّكُمْ وَشِفَاءٌ لِمَا فِي الصُّدُورِ وَهُدًى وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ»(یونس/57) به تبيين چهار ويژگي قرآن كه شامل موعظه خداوند، شفای بیماری‌های قلب و دل، هدایت و رحمت خاصه خداوند برای مومنین است پرداختند و افزودند: شاید این ویژگی‌ها چهار مرحله و مرتبه سلوک است. قدم اول بیداری و یقظه است. قدم دوم رفع موانع است. برای تعالی باید همه موانع رفع شود زیرا گاهی یک عیب باعث سقوط می‌شود. نور قرآن باعث نجات دل از بیماری‌ها و سالم شدن قلب است. آن گاه در قدم سوم نیروی هدایت لازم ست تا انسان را حرکت دهد. مرحله چهارم و آخر رحمت الهی است. اگر نسیم رحمت خداوند به قلب برسد قلب را زنده می‌کند.

ايشان در ادامه به برخي ديگر از شرايط بهره مندي از قرآن پرداختند و بيان د اشتند: برای استفاده از قرآن شرط اول درک عظمت قرآن است. دیگر این که در برابر این کتاب متواضع و خاشع باشیم؛ با ادب و احترام با قرآن رفتار کنیم. به علاوه باید متقی و اهل رعایت حلال و حرام باشیم چون قرآن برای متقیان هدایت است و نور و اسرار آن در قلب متقیان وارد می‌شود. نکته دیگر توصل به امام زمان و انس با اهل بیت است چون آن‌ها معلم قرآن هستند، «بَلْ هُوَ آيَاتٌ بَيِّنَاتٌ فِي صُدُورِ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ وَمَا يَجْحَدُ بِآيَاتِنَا إِلَّا الظَّالِمُونَ»(عنکبوت/49) قرآن نزد کسانی است که علم به آنها داده شده است. امام باقر علیه السلام می‌فرماید اسرار قرآن نزد ما اهل بیت است و «الذین اوتوا العلم» ما هستیم.

ورزش در دنياي امروز بخشي از الگوي توسعه بوده و در ذيل حاكميت فرهنگ غرب است

ايشان مأموریت اصلی معاونت فرهنگی وزارت ورزش و جوانان را وارد نمودن فرهنگ قرآن و اهل بیت در فضای ورزش و فضای زندگی جوانان دانستند و افزودند: امروزه در دنیا  ورزش بخشی از الگوی توسعه است یعنی محدود به فیزیک بدن نمی‌شود. به عنوان مثال معماری و شهرسازی محدود به دانش‌های فنی نیست و تعداد زیادی از علوم و به خصوص علوم انسانی آن را پشتیبانی می‌کند ورزش هم همین طور است. در غرب همانند سایر امور، ورزش هم اقتصاد محور است و نتیجه آن افزایش سرمایه است. به جای این که اقتصاد در خدمت انسان باشد انسان در خدمت اقتصاد قرار گرفته است برای این منظور بافت انسانی تغییر داده شده و با اهداف توسعه تناسب یافته است. بنابر این همانند سایر ابعاد، در ورزش هم کرامت و سلامت انسان تابع رشد اقتصادی است و این یک آفت بسیار بزرگ است که ورزشی که باید عامل سلامتی انسان باشد وسیله‌ای اقتصادی شده است.

حجت الاسلام و المسلمين ميرباقري در سخنان پاياني با تأكيد بر اين كه بايد ورزش را از حاکمیت فرهنگ توسعه نجات داد افزودند: برای این منظور باید سعی کنیم فرهنگ قرآن و اهل بیت وارد ورزش شود بنابراين باید برای کل ورزش برنامه‌ریزی شود. دخالت دین به صورت نقطه‌ای خوب است اما کافی نیست، دخالت دین باید به صورت ساختاری  و فرآیندی باشد یعنی از ابتدا تا انتها، دین حضور داشته باشد. ما باید ورزش و جوانان را از فرهنگ اقتصاد محور غرب نجات دهیم. باید وارد بیت قرآن و اهل بیت شد تا به انسان‌های مطلوب قرآنی تبدیل شويم چنان كه قرآن مي فرمايد: «رِجَالٌ لَا تُلْهِيهِمْ تِجَارَةٌ وَلَا بَيْعٌ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ»(نور/37)؛ آن گاه آهنگ زندگی، آهنگ بندگی خدا خواهد شد، لذا باید فضای زندگی و ورزش قرآنی شود.