نسخه آزمایشی
جمعه, 10 فروردين 1403 - Fri, 29 Mar 2024
بنابراین در حوزه وسیع طیب نفس مکلفین وقتی قانونی مثل توسعه شهری بر اساس یک مصلحتی وضع می شود، حتما غایات آن ملاحظه می شود؛ لذا نباید غایات یک قانون را به صورت بسیط ملاحظه کرد که شهر باید وسیع شود و مردم راحت زندگی کنند بلکه باید توجه داشت که اگر شهر مدرن توسعه پیدا کند منتهی به توسعه اخلاق مادی می ...
اگر پنداشته شود که ساختارهای نسبت به ارزش ها و عقائد و احکام خنثی هستند و در یک کلمه «جهت داری ساختار ها» ملاحظه نشود، گمان می کنیم که اسلام دخالتی در ساختار ها ندارد و بعد هر ساختاری را ذیل عنوان مصلحت ایجاد می کنیم و با حق سرپرستی و ولایت آن را امضا می کنیم، درحالی که اسلام باید در ساختارها هم جر ...
باید توجه داشت که ممکن است ایشان بفرمایند که ولی فقیه بر اساس مصلحت ساختارها را تشکیل می دهد؛ در این صورت ایجاد ساختار بازگشت به حوزه سومی دارد که در إعمال ولایت فقیه بیان فرموده اند؛ یعنی در این صورت در دیدگاه ایشان مصلحت در دو حوزه اعمال می شود یکی ایجاد ساختار های اجتماعی و دیگر در حوزه طیب نفس ...
برای ایجاد ساختار باید روشن شود که تصمیمات ولی فقیه چه نسبتی با ساختار دارد و چه نسبتی با دین دارد؟ همچنین باید روشن شود که تصمیماتی که در ساختار گرفته می شود چه نسبتی با علم و عقلانیت اجتماعی دارد و آن عقلانیت چه نسبتی با دین دارد؟ و امثال این سوالات.
در واقع ایشان می فرمایند اقتضای ولایت فقیه بر جامعه مسلمین همین است که می تواند در موارد مصلحت عمومی اعمال ولایت کند و الا تصدی و اداره جامعه بی معنی خواهد شد؛ البته این بدان معنی نیست که فقیه در کنار احکام ثابت شریعت قانون گذاری کند بلکه فقیه باید قوانین شریعت را اجرا کند ولی لازمه تصدی گری جامعه ...
بنابراین اگر واحد مطالعه ما فرد باشد روشن است که در زندگی فردی یک منطقه احکام الزامی وجود دارد و یک منطقه فراغ از احکام الزامی؛ اما اگر واحد مطالعه، جامعه باشد، جامعه هم یک وحدت ترکیبی دارد که برای تغییر وضعیت آن باید کل جامعه -در لایه های اخلاقی نظری و عملی- و نسبت های آن مورد مطالعه قرار بگیرد؛ د ...
به نظر می رسد که راه حل این مشکل این است که خود کارشناسی باید با دستگاه فقاهت هماهنگ شود؛ یعنی یک شبکه گسترده هماهنگ ایجاد شود که دین در تولید کارشناسی و در گام بعد در برنامه ریزی هم حضور پیدا کند. یعنی هماهنگی استنباط و مدل کارشناسی و برنامه ریزی از طریق ترکیب نیروی انسانی نیست بلکه از طریق منطق و ...
به نظر می رسد که هماهنگ شدن این عرصه ها منوط به هماهنگی منطق هماهنگی است و بالاتر از آن باید خود مفاد کارشناسی با دین هماهنگ شوند؛ این چالشی که در شورای نگهبان وجود دارد به دلیل همین نکته است؛ یعنی با اینکه دخالت شورای نگهبان حداقلی است، دچار این چالش با قوانین مجلس هستند و اگر بخواهد دخالت فقه گست ...
یکی از اقوالی که مرحوم سید و بسیاری دیگر پذیرفته بودند این بود که ادله تحلیل مربوط به خمس شخص ثالث کافر یا عامی است یعنی ادله تحلیل مربوط به مواردی که است که مال کافر یا عامی متعلق خمس باشد که در این صورت اگر یک شیعه بخواهد با وی معامله ای کند یا هدیه ای دریافت کند لازم نیست خمسی که در مال کافر و ع ...
در نتیجه در حل این مسئله ابتدا باید این نکته بررسی شده باشد که آیا تملیک لازم است یا صرف و یا اداء و بعد از این بحث کبروی باید به این نکته پرداخته شود که آیا دینی که در ذمه است مصداق هریک از تملیک، صرف و یا اداء هست یا خیر؟ در مباحث گذشته بیان شده که خمس ملک سادات است و به همین دلیل باید خمس به ایش ...