نسخه آزمایشی
پنج شنبه, 09 فروردين 1403 - Thu, 28 Mar 2024

جلسه سوم محرم حسینه آیه الله مرعشی/ تحليل «عاشورا و هدف قيام حضرت» با استناد به وصيت نامه ايشان/ تغيير محور توحيد و نبوت، اصل فساد دستگاه اموي

متن پيش رو، خلاصه سومین جلسه سخنراني حجت الاسلام و المسلمين ميرباقري در ایام محرم الحرام سال 92 (به تاریخ 16 آبان ماه) می باشد که در حسینیه مرحوم آیة الله مرعشی نجفی برگزار شده است. ایشان در این جلسه به مسئله قیام حضرت پرداخته و به اصل فساد دستگاه بین امیه و مبارزه حضرت اشاره می کنند.

همه تحليل ها از حادثه عاشورا در برابر بيانات معصومين عليهم السلام از اين حادثه، رنگ مي بازد و البته اين به معني نفي عظمت بزرگان نيست بلكه نشانه بزرگي حادثه است.

اين حادثه چنان عظيم است كه ابراهيم خليل، نبي اكرم، همه معصومين، ملكوتي ها و حتي جهنمي ها بر آن گريسته اند. حادثه اي كه كربلا را به فوق عرش رسانده و اشك بر آن، همه را مطهر مي كند حادثه بزرگي است.

توجه به «وصيت نامه سيد الشهداء به محمد بن حنفيه» و «شهادت هاي سيد الشهدا بر توحيد، نبوت و معاد در اين وصيت نامه» مي تواند اين حادثه را تحليل كند

نبوتي كه حضرت بر آن شهادت مي دهند و مبرّر قيام ايشان است، ايحاء روح به نبي اكرم است. ايحاء روحي كه همه حقايق در آن قرار داده شده است. اين وحي، براي اين است كه مقام توحيد محقق شود، همه به مقام لقاء و مقام اخلاص برسند و همه، امثال سلمان شوند. در حالي كه قرار است صلاح همه عالم با اين پيامبر محقق شود، تلاش كردند تا بر اين نبوت حجاب بيندازند. فلذا همه عالم را به دنيا داري تبديل كردند و خلافت اموي به امپراطوري بني اميه تبديل شد.

سيد الشهداء كه به دنبال دنيا طلبي نبودند. ايشان قيام كردند تا جلوي فساد را بگيرند. صلاح و فساد نيز با اقامه ولايت حق و يا باطل معنا مي شود. بنابراين امام حسين (عليه السلام) مي خواستند محوريت نبي اكرم را كه با امير مؤمنان (عليه السلام) ادامه مي يافت به مدار خود بازگردانند.

چنان كه آيه «الم تر الي الذين بدلوا نعمت الله و احلوا قومهم دار البوار جهنم يصلونها و بئس القرار» بيان مي كند، «دار البوار» همان دار جهنمِ ولايت اولياي كفر است. كساني كه امت را از مسير ولايت اولياي حق بيرون بردند، آن ها را به جهنم دار بوار وارد كردند. اگر آن گونه كه سيد الشهداء در اين وصيت نامه شهادت مي دهند، «جنت و نار» حق است، ايشان  بايد درب هاي اين جهنم را ببندند و ابواب بهشت را بگشايند و اين كار به دست ايشان محقق مي شود. فلذا است كه اشك بر ايشان، جهنم را خاموش مي كند.