نسخه آزمایشی
پنج شنبه, 06 ارديبهشت 1403 - Thu, 25 Apr 2024

جلسه چهارم محرم حسینه آیه الله مرعشی/ تبيين معناي صلاح و فساد و نقش عاشورا در اصلاح عيني امت

متن پيش رو، خلاصه چهارمین جلسه سخنراني حجت الاسلام و المسلمين ميرباقري در ایام محرم الحرام سال 92 (به تاریخ 17 آبان ماه) می باشد که در حسینیه مرحوم آیة الله مرعشی نجفی برگزار شده است. ایشان در این جلسه به مسئله معنای صلاح و فساد پرداخته و نسبت این دو معنا را با عاشورا بیان می کنند و اصلاح گری سیدالشهداء را در این فضا نشان می دهند.

تنها با استعانت به بيانات معصومين عليهم السلام است كه مي توان به كنه حادثه عاشورا دست يافت. وصيت نامه سيد الشهداء به محمد بن حنفيه، از جمله اين بيانات است. در صدر اين وصيت نامه بنيان هاي قيام حضرت از توحيد، نبوت و قيامت، بيان مي شود در حالي كمتر به اين صدر و شهادت هاي اباعبد الله در آغاز اين وصيت نامه توجه شده است.

دسترسي به هدايت، تنها با نور الهي ممكن است. مثَل اين نور، وجود مقدس رسول خدا است و ائمه يگانه چراغ هايي هستند كه خداي متعال از اين مثَل نور، روشن كرده است. بنابراين همه با اين چراغ هدايت مي شوند و چراغ ديگري وجود ندارد. فلذا اصلاح، به مدار معصوم و فساد، به ائمه كفر معنا شده است.  

اصلاح در امت، هدف اول اباعبد الله عليه السلام است. رسول خدا جامعه اي را به پا كردند و مي خواستند تا همه زواياي آن، توحيدي شود. اين هدف برمحور شخص حضرت شكل مي گرفت چرا كه اساسا اصلاح امت، تنها بر محور ايشان ممكن است. دستگاه اموي، امت را از اين مدار خارج كرد و اين همان اساس فسادي بود كه بايد اصلاح مي شد.

بيت نور (كه بيوت انبياء هم شعاعي از اين بيت است)، بيت ولاء اهل بيت عليهم السلام است. اگر كسي به اين خانه وارد شود همه اعمالش عبادت است. پيامبر خدا آمدند تا همه را وارد اين بيت نمايند ولي گروهي مي خواستند مانع شوند. در فضايي كه همه چيز برمحور امام المفسدين مي چرخد، ديگر نماز و مسجد آن هم، ظلمات است كه اين ظلمات هم، ظلمات وجودي اولياي كفر است كه جاري مي شود.

مدار جامعه عوض شده است و سيد الشهدا بنا دارند اين مدار را به جاي خود برگردانند. نماز بد نيست ولي نمازي كه پشت سر امير مؤمنان باشد و الا نماز پشت سر خليفه جور، جهنم است. اگر سفره او، جهنم است، نماز او هم، جهنم است. اتفاقا همين نماز ائمه جور است كه كار را دشوار مي كند.

وقتي امام حسين قيام را آغاز مي كردند بنا نداشتند تا خودشان جاي يزيد بنشينند؛ چون هنوز كسي تحمل اين ولايت را ندارد. فلذا حضرت با يك صبر تاريخي در صدد تغيير مدار جامعه اند. و حضرت صد در صد در اين امر موفق بودند. عاشورا قرار است اين بساط فساد را برچيند و برچيد. سيد الشهدا كار را تمام كردند و حقيقتا، كار تمام شد و ديگر، هرآن چه از توحيد محقق مي شود تا تحقق تام اين حقيقت و ظهور حضرت بقيه الله، همه از آثار فعل اباعبدالله است.