نسخه آزمایشی
دوشنبه, 05 مهر 1400 - Mon, 27 Sep 2021
بنابراین ما باید طرحی داشته باشیم که در آن عقلانیت استنباطی وجود داشته باشد و با عقلانیت تجربی و اجرایی پیوند بخورد. بعد از این ها اگر بخواهیم اختیار انسان را در این طرح ملاحظه بکنیم، نباید اختیار را به صورت علیتی در نظر بگیریم، بلکه باید در آن یک شبکه اختیارات به هم گره خورده وجود داشته باشد. بناب ...
اصل صفات حمیده برای نبی اکرم خلق شده اند و صفات ظلمانی هم برای جهل. یک نکته ای در اینجا هست؛ از اول برای ما صفات ظلمانی خلق نمی کنند، بلکه اگر ما در تولی نسبت به آن ها قرار گرفتیم صفات ظلمانی آن ها در ما ایجاد می شود و مملکت وجودی آن ها در ما توسعه پیدا می کند. البته ما می توانیم انتخاب کنیم که م ...
بناهای عقلایی مگر غیر از این است که در نسبت بین عقل نظر و عمل درست می شود؛ یعنی عقل عملی یک غایاتی را در نظر می گیرد، عقل نظری محاسبه می کند و برایش راه درست می کند و می گوید این کار را بکنید. نسبت بین عقل عمل و نظر بنای عقلا درست می کند عقل نظر دانش درست می کند از نسبت بینش بناهای عقلایی درست می ...
ارتقائی است که ایشان در مواجهه ما با دنیای غرب به ظرفیت اندیشه های دینی دادند. متعینا عرض می کنم که ایشان مسئله مستحدثه حوزه های علمیه دنیای اسلام به خصوص جامعه تشیع را ارتقاء بخشیدند. چون تفقه ما در طول تاریخ در عین این که در مسیر طبیعی خودش که تبعیت از کتاب و سنت است پیش می فته، اما در قبض و بسط ...
تغییر دولت محتاج به نرم افزار و گفتمان سازی و تبدیل شدن به گفتمان مسلط است. گفتمان فعلی مسلط بر جهان، گفتمان دولت مدرن است. ما در ابتدا باید نرم افزار دولت دینی را در سطوح مختلف از علوم استراتژیک تا علوم کاربردی تولید کرده سپس گفتمان دولت دینی را مسلط کنیم. آن زمان می توانیم نظاممان را بر مدار ولای ...
مسائلی که پیش روی شماست خیلی مسائل عظیمی است. هر روز هم به حسب عادی در این مسیری که می روید مسائل جدی تر می شود و شما باید مهیاتر و آماده تر شده و همه ظرفیت های حوزه را داشته باشید. این فقهی که ما داریم بتن آرمه است. یک موقعی مقام معظم رهبری می گفتند خیال نکنید اگر می خواهید تغییر ایجاد کنید این ...
ما نیاز به اجتهاد از جنس اجتهاد فقیهانه در حوزه اخلاق و عرفان عملی معطوف به فرد كه واحد مطالعه اش فرد است، داریم. اصل علوم اخلاقی و عرفان عملی و دانش های پیرامونی آن مثل ترویج اخلاق و تربیت و امثال اینها در دنیای اسلام و در دوره اسلامی و در دنیای شیعی وجود دارد و شاید بسیار هم مبسوط و گسترده است ول ...
ما حتماً نیاز به یک مدل جامعی داریم که این مدل در نسخه نویسی ممکن است در نهایت به یک مدل پلکانی هم ختم بشود و این هم قطعاً در دسترس نیست. در سابقه علم اخلاق در دنیای اسلام ما چنین چیزی را به این کیفیت نداریم؛ گرچه می گویند که بعضی از بزرگان مثل مرحوم خواجه با دقتی که داشتند تلاش کردند که مبنا را به ...
پس سوال اصلی این است که مسئلة حادثِ ما چيست؟ آیا بلندگو، ميکروفن، قطار و ماشين بخار و مانند آن است؟ یا بحث حق انتخاب و کنترل سلطنت و اينها است؟ يا مسائلي که پيش آمده، چيز ديگري بوده است و مدرن سازي جامعه به معناي متحول کردن از بنيان هاي ايدئولوژيک، و بردن آن به سمت يک جامعه منسجم داراي يک نظامِ «سي ...
می گویند دولت باید جدای از دین باشد، و دین باید حداقلی و در حوزه خصوصی باشد، لکن وقتی دولت، بصورت حداکثري مدیریت مي کند، براي دين نیز جائی نمی گذارد و در بسیاری از حوزه ها، روانشناسي را جايگزين دين کرده است؛ و دیگر کم کم براي حوزه خصوصي بشر هم جايي نگذاشته است و حوزه خصوصی انسان ها نیز به اسم آزادی ...