نسخه آزمایشی
دوشنبه, 05 مهر 1400 - Mon, 27 Sep 2021
بنابراین طراحی الگوی پیشرفت نیازمند به یک پیش نیازهایی است. آنچه من تا اینجا عرض کردم بیش از این نبود. اول ضرورت دستیابی به یک الگوی پیشرفت در مقیاس جامعه جهانی که بتواند موازنه جهانی را به نفع اسلام تغییر بدهد. دوم اینکه باید ناظر به یک تحول همه جانبه در مقیاس جامعه جهانی به نفع اسلام باشد و معادل ...
شما اگر می خواهید موفق باشید اول جبهه دشمنتان را کامل بشناسید و جامع به آنها نگاه کنید. دوم تلاش کنید تعلق به اسلام را در مقیاس تعلق تمدنی افزایش بدهید که ظرفیت مقابله با جریان تمدنی غرب پیدا بشود. سوم هم جلوی تحقیرشدگی در مقابل غرب را بگیرید.
هرگاه دو اراده مقابل هم قرار می گیرند، اگر یک اراده بخواهد به گونه ای عمل بکند که قابل قبول برای اراده دیگر باشد و بتواند نسبت به آن اراده اثبات کند که این فعلی که من انجام دادم تخلف از اراده تو نبود (که این هم سطوحی دارد، گاهی در حد معذریت و منجزیت است و می خواهد عقوبت نشود، گاهی بیش از آن است و م ...
انسان خیال می کند که چون خدا فهم داده پس من می فهمم اما مشکل این جاست که همین که می خواهی بفهمی مستقل نمی فهمی! ما در حلقه اجتماعی می فهمیم و بعد بالاتر در یک حلقه تاریخی و بعد هم سلسله تاریخی و بعد هم در یک نظام تکوینی می فهمیم. یعنی اختیارات اجتماعی تاریخی، همه اینها در فهم ما حضور دارند و البته ...
اين گونه نيست که بگوييد صرفاً به کار گرفتن قواعد منطقي، هماهنگي مطلق ايجاد مي کند. اين گونه نيست. چون ادراک ما فقط تحت تأثير منطق نيست، عوامل ديگري هم دخيل هستند ـ آن عوامل را الآن نمي خواهم بحث کنم ـ از جمله اختيار انسان. يکي با نگرشی کلان جهان را بر پایه وجود تفسير مي کند و دیگری بر پايه ماهيت. ه ...
یک مسئله این است که انسان در تولید علم دارای اختیار است و اختیار انسان در کیفیت تولید علم دخیل است. اختیار انسان می تواند در فضای نور و فضای ظلمت حرکت بکند و لذا در روش سازی اولین قدمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. روش ساماندهی اختیار غیر از روش فهم جبری است. همینطور که در منطق نظری شما این حر ...
همین که شما یک دستگاه موازی مقابل انبیاء درست می کنید باید به آنها سهم بدهید و دخالت دین را حتماً به اینها قید می زنید. علم اگر معیار صحتش موازی با دین بود و ربطی به دین نداشت و منطق فهمش هم هیچ ربطی به دین نداشت؛ طبیعتاً یک دستگاه موازی عالمان و طبقه مرجعِ موازی با دین می شود و دین حق ندارد آنها ر ...
کی از ماموریت‏های حوزه کمک به تولید علم دینی است وممکن است همه این لایه‏های تولید علم دینی را بپوشاند؛ اینها بخش‏های تخصصی در تولید علم دینی است اینها جزو ماموریت‏های حوزه است بالاخره باید حوزه یک اجماع نخبگانی و یک اجماع نسبی درست کند که علم دینی یعنی چه؟ و اصلاً علم دینی داریم یا نداریم؟ علم دین ...
انسان بدون کسب مقدمات اگر پنجاه سال هم معارف بخواند چیزی بدست نمی آورد. در حدیث عنوان بصری که مرحوم مجلسی در بحارالانوار نقل کردند و متن نسبتا سنگینی هم دارد، اینگونه آمده است که عنوان بصری تا پیرمردی شاگرد ائمه اهل سنت است، اواخر عمر محضر امام صادق علیه السلام رسید اما امام او را نپذیرفت. به مسجد ...
وجود مقدس امام باقر علیه السلام أبوابی را از آن حقائق به اندازه ای که ما تا ظهور به آن نیاز داریم ظاهراً و باطناً گشودند. اگر کسی آماده شد حضرت حاضر هستند به او علم عطا کنند، بخل هم ندارند، دور و نزدیک هم ندارد. تقریبا هزار و سیصد و بیست و چهار سال قبل حضرت از دنیا رحلت فرمودند و به شهادت رسیدند، ا ...