نسخه آزمایشی
شنبه, 31 ارديبهشت 1401 - Sat, 21 May 2022
حضرت فرمود آن سرای آخرت برای کسانی است که در زمین دنبال برتری جویی نیستند. فرمود اگر اینطوری شدی و دیگر دنبال علو نیستی و می خواهی بندگی کنی، آن وقت بیا. انسان تا از خودش خلع مالکیت و تدبیر و تفویض نکند این علو را دارد و خودش را می خواهد اثبات کند. بعد هر کسی هم بخواهد خودش را در عالم اثبات بکند فس ...
باید تلاش کنیم که عقلانیتی را در جامعه ایجاد کنیم که مبتنی بر نورانیت است. در معارف ما از این عقلانیت تعبیر به علم می شود. ما باید این عقلانیت ظلمانی مدرن را استحاله و تبدیل به عقلانیت ایمانی کنیم. این هم با رویکرد های مختلف و نظریات مختلفی در حال انجام است.
خداوند مسير تفكيك جريان حق و باطل را در سوره بيّنه توضيح داده و فرموده که آن ها دست بردار نيستند، بيّنه الهي و رسول مي آيد و جبهه ها را خالص سازي مي كند تا مي شوند «شرّ البرية و خير البرية». پس اينها توضيح داده شده و نحوه مواجهه هم بايد مفصل بحث بشود كه بخشي از آن فقهي و بخشي هم مباني فقهي است، ولي ...
اگر ما نتوانیم علم اداره اسلامی جامعه را تولید کنیم، دانشی که می تواند جامعه اسلامی را (با برنامه اسلام و نه با عرفی سازی زندگی مردم) از سختی ها عبور بدهد و سعادت اجتماعی و دیانت را بهم پیوند بزند، فقدان چنین اندیشه ها و نظریات و امکانات علمی، خلأ بزرگ جامعه کنونی ماست.
بنابراین طراحی الگوی پیشرفت نیازمند به یک پیش نیازهایی است. آنچه من تا اینجا عرض کردم بیش از این نبود. اول ضرورت دستیابی به یک الگوی پیشرفت در مقیاس جامعه جهانی که بتواند موازنه جهانی را به نفع اسلام تغییر بدهد. دوم اینکه باید ناظر به یک تحول همه جانبه در مقیاس جامعه جهانی به نفع اسلام باشد و معادل ...
شما اگر می خواهید موفق باشید اول جبهه دشمنتان را کامل بشناسید و جامع به آنها نگاه کنید. دوم تلاش کنید تعلق به اسلام را در مقیاس تعلق تمدنی افزایش بدهید که ظرفیت مقابله با جریان تمدنی غرب پیدا بشود. سوم هم جلوی تحقیرشدگی در مقابل غرب را بگیرید.
اين گونه نيست که بگوييد صرفاً به کار گرفتن قواعد منطقي، هماهنگي مطلق ايجاد مي کند. اين گونه نيست. چون ادراک ما فقط تحت تأثير منطق نيست، عوامل ديگري هم دخيل هستند ـ آن عوامل را الآن نمي خواهم بحث کنم ـ از جمله اختيار انسان. يکي با نگرشی کلان جهان را بر پایه وجود تفسير مي کند و دیگری بر پايه ماهيت. ه ...
یک مسئله این است که انسان در تولید علم دارای اختیار است و اختیار انسان در کیفیت تولید علم دخیل است. اختیار انسان می تواند در فضای نور و فضای ظلمت حرکت بکند و لذا در روش سازی اولین قدمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. روش ساماندهی اختیار غیر از روش فهم جبری است. همینطور که در منطق نظری شما این حر ...
همین که شما یک دستگاه موازی مقابل انبیاء درست می کنید باید به آنها سهم بدهید و دخالت دین را حتماً به اینها قید می زنید. علم اگر معیار صحتش موازی با دین بود و ربطی به دین نداشت و منطق فهمش هم هیچ ربطی به دین نداشت؛ طبیعتاً یک دستگاه موازی عالمان و طبقه مرجعِ موازی با دین می شود و دین حق ندارد آنها ر ...
کی از ماموریت‏های حوزه کمک به تولید علم دینی است وممکن است همه این لایه‏های تولید علم دینی را بپوشاند؛ اینها بخش‏های تخصصی در تولید علم دینی است اینها جزو ماموریت‏های حوزه است بالاخره باید حوزه یک اجماع نخبگانی و یک اجماع نسبی درست کند که علم دینی یعنی چه؟ و اصلاً علم دینی داریم یا نداریم؟ علم دین ...