نسخه آزمایشی
سه شنبه, 04 ارديبهشت 1403 - Tue, 23 Apr 2024
این ها یعنی لقاء و رویت و مشاهده ملکوت و یقین و... همه مقاماتی است که وعده دیدارش به ما داده شده است. ما به این مقامات دعوت شده ایم. ولی یک نکته قابل تأمل و توجه که در قرآن و روایات اهل بیت علیهم السلام است، این است که همه این مقامات از یک راه به دست می آید. آن هم از راه وجود مقدس نبی اکرم و اهل بی ...
بین خدا و ما حجبی است. این روایت را مکررا خوانده اید که از نور نبی اکرم عوالم حجب خلق شد بحار علوم خلق شد؛ حضرت در هر عالمی می رفتند ذکری به آن عالم می دادند و کار آن عالم را ساختند و آن عالم را نوارانی به نور عبادت خودشان می کردند؛ مثل اینکه آمدند به عالم دنیا و عالم دنیا را با بندگی خودشان نورانی ...
این که شب قدر این چنین شب بزرگی است بخاطر این است که (مثل حرم امام می ماند) یک قدم بردارید در بهشت هستید. جناب حر سلام الله علیه تا یک لحظه قبل عاشورا در قعر جهنم بود و بعد از ریخته شدن خون سید الشهدا اگر هزار سال هم نماز می خواند دیگر به درد نمی خورد؛ ولی یک لحظه خودش را به امام حسین رساند که از ه ...
آدمی اسیر غریزه است و غریزه امیر بر او است. در واقع انسان در بن بست غریزه خودش گرفتار است. وقتی از عهده امتحان برآمد؛ خدای متعال جای امير و اسير را عوض می کند و او می شود امیر و غریزه اسیر. این بن بست، از آن بن بست بيروني مهم تر است. وقتي این بن بست درون را خدا برای انسان باز كرد؛ آدمی که تحت فشار ...
اعتكاف يك مناسك معنوي است که بايد در چهارچوب مدل تربيتی اسلام به آن توجه شود. البته اهل دنيا هم اعتكاف هاي دنيوي دارند و مردم را از فضاي زندگي جدا کرده و تفريح هاي مستمرّي برايشان تعريف مي كنند. شهربازي هايي در غرب وجود دارد كه وقتي كسي وارد آن مي شود چند روز طول مي كشد تا بيرون بيايد! و آنها در آن ...
ماه رجب، ماه امیرالمومنین(ع) یا به تعبیر دیگر مهمانخانه رجب، مهمانخانه حضرت امیر(ع) است. اهل الله از این ماه می توانند وارد وادی ولایت شوند و پس از آن، به شهر نبی اكرم(ص) كه شهر ضیافت و شفاعت ایشان است، برسند. سپس، كسانی كه این دو وادی را طی كنند مقام توحید و شهرالله را در پیش خواهند داشت كه ضیافتی ...
ما دو جور اخذ آلهه داریم: یکی آلهه ای که انسان شرک آشکار داشته باشد و واقعا برای خدا شریک قائل بشود و شریک را بپرستد؛ اگر این گونه شد روشن است که ما الحمدالله اهل این شرک نیستیم و آلهه ای جز خدای متعال برای خودمان اخذ نکردیم. ولی اگر شرک شامل شرک خفی هم بشود آن وقت معلوم می شود که همه مبتلا هستند. ...
امیرالمومنین (ع) مردم را سه دسته کرده اند، راهب و صابر و زاهد، فرمودند: راهبین آنهایی هستند که دنبال دنیا هستند و کاری با حلال و حرام دنیا هم ندارند. فقط می خواهند به دنیا برسند ولو از راه حرام، اینها اهل صبر بر طاعت و صبر بر معصیت نیستند. می خواهد بخوابد دیگر حالا نمازش هم قضا شد، شد. می خواهد به ...
لذا معیار خوب و بد، توحید است و اگر شما توحید را بردارید، دیگر خوب و بدی در عالم نمی ماند. حال در وصیت نامه، که حضرت چهار تا خصوصیت را نفی می کنند و می گویند من برای این چهار تا قیام نمی کنم «أَنِّي‏ لَمْ‏ أَخْرُجْ‏ أَشِراً وَ لَا بَطِراً وَ لَا مُفْسِداً وَ لَا ظَالِماً» و جایش یک امر دیگری را می ...
امام خميني(ره) هم در وادي سير عملي بر اساس عرفان و هم در شناخت عرفان عملي و عرفان نظري، جزء سرآمدهاي اين قافله و از انسان هاي انگشت شماري هستند كه مي توان در تاريخ عارفان از آنها نام برد. شخصيتي كه هم به درك عرفان نظري رسيدند، هم حقيقت عرفان عملي را شناختند و هم متحقق به اين دو حقيقت شدند و مراحلي ...