نسخه آزمایشی
چهارشنبه, 05 ارديبهشت 1403 - Wed, 24 Apr 2024
کلمه «لااله الا الله» حصن و امان خداوند دانسته شده است، و تمام تعالیم قرآن نیز خلاصه در همین کلمه توحید می شود و این همان فطرتی است که خداوند انسان را بر اساس آن خلق کرده است. و حقیقت کلمه توحید، همان کلمه طیبه ایست که قرآن آن را به درخت طیبه تمثیل کرده است، و مطابق روایات ریشه آن درخت نبی اکرم و ت ...
کلام ما «یحیی القلوب»، گویا در کلام امام یک اثری از نَفَس امام است، مثل نسیم بهار می ماند که قلوب را زنده می کند؛ لذا در روایات است که کلمات معصومین ربیع القلوب است. حال اگر کسی واسطه بشود و این کلمات را بیاموزد و زیبایی های کلمات را منتقل کند، موجب احیای قلوب و احیای امر می شود. او کسی است که حقی ...
در روحی که از جانب خداوند متعال، به پیامبر اکرم، در این تکلم بی واسطه ایحاء شده است، تمام درجات ایمان و حقایق وجود دارد، لذا وقتی از وجود مقدس امام صادق علیه السلام، سوال می شود علم شما از کجاست؟ و آیا شما از کتابهایی نظیر کتب انبیاء، صحیفه فاطمه، صحیفه جامعه، کتاب جفر، جامعه و ...استفاده می کنید؟ ...
برای اینکه همه کارهایمان نماز و تقرب باشد، خدای متعال صراط مستقیمی در دنیا قرار داده است. این صراط مستقیم، صراط معرفت و محبت است. ما از خدای متعال می خواهیم، ما را ملازم صراط مستقیم قرار بدهد لذا تکرار می کنیم که «اهدنا الصراط المستقیم». از او می خواهیم که اگر وارد این راه نشدیم، ما را وارد کند و ا ...
امام شاهد و شفیع است. شفیع بودن امام فقط به این معنی نیست که روز قیامت دم در بهشت ما را به داخل ببرند بلکه باید سرمایه گذاری کنند که آدم بهشتی شود، بعد او را ببرند بهشت، آدم غیر بهشتی را که نمی شود بهشت برد. حضرت سرمایه گذاری می کنند به این معنا که آدم جهنمی را بهشتی می کند، بعد می گوید ببریدش بهش ...
اگر مناسبات سياسي، فرهنگي و اقتصادي جدای از خداوند متعال و ولايت حقّه شكل بگيرند، عین مناسبات جاهليّت خواهند بود؛ حتي اگر در ظاهر، مدرن باشد. جاهليّت از طريق سير در درجات استكبار و پذيرفتن ولايت اولياء طاغوت و امام المستكبرين واقع مي شود. سير در درجات قرب نيز با سير در معرفت ائمه نور اتفاق مي افتد ...
سير انسان به سوي خداي متعال و هدايت باطني او، با سير در عالم انوار ممكن است؛ تنها نور الهي است كه هادي انسان در عبور از مراتب مختلف ظلمات است و از انسان دست گيري مي کند. بنابراين به اندازه اي كه انسان وارد عالم انوار شده و در اين عالم سير مي کند، به همان اندازه نيز به سوي خداوند متعال هدايت مي شود ...
آن خلافتی که مقصود بوده خلافت نبی اکرم(ص) و اهل بیتش هست که مقصد بوده است. اگر کسی از جریان هدایت تبعیت کند به سعادت می رسد، والا به شقاوت می رسد و البته انسان مختار است و همین است که مسیر تاریخ را دو قسمت می کند. کسانی که تبعیت می کنند و کسانی که اعراض می کنند که می شوند مخالف و به معیشت ضنک مبتلا ...
در این بحث اشاره به نوع نگاه فلسفه های مادی و فلسفه های تاریخ مبتنی بر آنها شد که مبنی بر آغاز و ختم حیات اجتماعی بشر در همین دنیا و عدم توضیح عوالم قبل است. در واقع فلاسفه مادی معتقدند در همین عالم طبیعت است که ماده به حیات و سپس به حیات اجتماعی تبدیل می شود و پیچیدگی می یابد و به مرحله نهایی می ر ...
در این گفتگو اشاره شد که فلسفه تاریخ بیش از آن که یک ضرورت نظری محض باشد، یک ضرورت عملی است و وقتی می توانیم یک الگوی پیشرفت حقیقی و متناسب با تکامل اجتماعی بشر در مقابل مکاتب دیگر ارائه کنیم که اندیشه فلسفه تاریخی ما به ما اجازه چنین کاری را بدهد و البته برای رسیدن به این نگاه بیشتر باید با رویکرد ...