نسخه آزمایشی
جمعه, 31 فروردين 1403 - Fri, 19 Apr 2024
خورشيد وقتي طلوع مي كند خود چشمه خورشيد در خانه هاي ما نمي آيد، لکن نزول آن يعني شعاعش مي آيد و خانه ما را روشن مي كند. پس اين كتاب تو است، اين كتاب تو و در محضر تو است ولي شعاعش نازل شده تا آمده و به دست ما رسيده است. هنگامی هم که اين كتاب مي خواست نازل شود به سوي ما نيامده، بلکه بر پيامبر نازل شد ...
بنابراین نبی اکرم و اهل بیت متصل به خدا و معتصم بالله هستند؛ معصوم، مطهر و سرچشمه طهارت هستند و هیچ چیزی غیر از خدا در وجودشان نیست. بنابراین اگر کسی متصل به معصوم شد معصوم از آن حقیقت توحیدی که به او داده اند، از آن شراب طهور به او می نوشاند؛ وقتی اهل ولایت از دست امیرالمومنین یک جام می گیرند همه ...
زیارت یک سفر الی الله است. اگر کسی این سفر را خوب بجا آورد پایان آن لقاء الله و زیارت خدا است؛ آن هم نه زیارت خدای متعال در عوالم پایین. چون ممکن است کسی تجلیات و رحمت الهی را در همین عوالم فرودست و در همین نشئه دریابد؛ اما ممکن است کسی به زیارت خدا در مقام عرش و فوق عرش و در مقام کرسی و فوق کرسی د ...
كسی كه متذكر مصیبت های ما بشود و نسبت به آنچه كه بر ما وارد شده و ظلمی كه در حق ما مرتكب شدند بگرید، روز قیامت با ما و در درجه ما است. خیلی روایت عجیبی است. انسان تعجب می كند؛ البته این پیدا است كه با ما است نه اینكه به درجه امامت می رسد؛ بلکه بكاء بر سید الشهداء انسان را به یك جایی می رساند كه پرد ...
اولیاء الهی پیش از این که وارد عالم دنیا شوند، با خداوند عهد بندگی و میثاق هایی را بسته و برای عمل کردن به این میثاق وارد عالم دنیا می شوند. لذا پیش از آمدن، مشتاق و آماده وفای به این عهد می باشند و در طول دوران زندگی، تمام سعی و دقتشان بر این است که عمل به پیمان بسته شده با خدا، به بهترین شکل انجا ...
با دیگران کار و همراهی نداشته باشید. این که گفته اند با آنان باشید، یک معنایی هم پیدا می کند که از لوازم این عهد است، و آن معنا اینست که با دیگران نباشید، گویا انسان می تواند با آن ها باشد، و نیز می تواند با دیگران باشد. اما دستور این است که با صادقین باشید و این یعنی با غیر صادقین نباشید. غیر صادق ...
زیارت دارای ظاهر و باطنی بوده و همچون عبادات دیگر، دارای یک سلسله ارکان اساسی بوده که درجات بهره مندی زائر از فیوضات این عبادت ، به میزان توجه وی به این ارکان بستگی دارد. رکن اول قصد امام است به این معنا که زیارت با توجه به ولی خدا آغاز می شود که در واقع همان قصد خداست
یک نکته این است که گشوده شدن این سطح از زیارت الامام یک اذن و تصرفی می خواهد. به نظر می آید امام هادی ارواحناه فداه یک چنین تصرفی را در دوران امامت خودشان کردند که باب یک مقامی از مقامات زیارت را به روی مومنین برای همیشه باز کردند؛ که در زیارت جامعه کبیره و در زیارت جامعه ائمه مومنین تجلی می کند.
در روایت دیگری در جواب به ابوحنیفه وقتی پرسید که نعیم چیست؛ امام صادق فرمودند: که نعیم ولایت ما است؛ آن چیزی که واسطه در هدایت واسطه در معرفت و بصیرت و واسطه در نجات از جهالت و رسیدن به معارف حقیقی است و همه این نعیم هر چه هست تا عالم آخرت همین است و چیزی غیر از این نیست؛ نعمت حقیقی که به انسان می ...
برای رسیدن به این مقصد و مأنوس شدن با روایات و تعمق در آن ها حداقل باید در سه مرتبه به روایات مراجعه داشت؛ مرتبه نخست، مرتبه انس با روایات است؛ یعنی باید کثرت تلاوت همراه با توجه در کنار ادب حضور و توسل داشت. خاصیت این کثرت تلاوت و انس با روایات مانند انس با قرآن است و جهت گیری روحی را اصلاح کرده و ...