برای نمایش محتوای مربوطه روی لینک زیر کلیک نمایید
لینک زیر فهرست مربوطه را داخل نوشته اصلی نمایش میدهد

با امام راه رفتن به معنی این است که  امام دارند عالم را هر سال در یک نقطه ای به سمت ظهور قرار میدهند باید در طرح امام عمل کنیم وقتی ممکن است که امام را و طرحش را در دسترس ببینی خودت را تطبیق بدهی. آن وقت سه اقدام باید در مسیر اتفاق بیافتد؛ اگر آن مقدمات طی شد می خواهیم در طرح امام اقدام کنیم پس این اقدام سه مرحله دارد: 1)احتراز است 2)درگیری است 3)سازندگی است. این اقدام ماست انتظار فراتر از اقدام است. انتظار معرفت و شناخت امام است معرفت هدف امام است دلداده بیگانه نبودن دغدغه امام و اهداف امام را داشتن است.

منتظر آنی است که دغدغه امام را دارد. دغدغه دارد چه کار کند؟ منتظر جامعه ای است که اهداف و طرح امام را در دسترس می داند والا نمی تواند. اگر دور از دسترس است من چطوری برای رسیدن به او اقدام کنم. بعد امیدوارانه شروع می کند اقدام کردن این اقدام طرح می خواهد اقدام سه مرحله دارد اقدام احتراز است، درگیری و اعتراض است، سازندگی است؛ لذا مکتب انتظار هم مکتب احتراز است و تبری است هم مکتب اعتراض و درگیری همه جانبه است هم مکتب سازندگی است.

جامعه منتظر جامعه ای است که اولا احتراز می کند، نمی گذارد دیگران او را در خودش استحاله کنند. جامعه ای که دیگران برنامه ریزی می کنند برای جامعه آرمانی خودشان به قول خودشان آرمان شهر خودشان بعد این را می برند در طرح خودشان مثل کاری که الان دنیا دارد می کند هفده سند گذاشتند زیر عنوان سند توسعه 2030 مثلا دارند جهانی اش می کنند. جامعه ای که می پذیرد و عمل می کند دیگر منتظر نیست.

باید به شدت مواظب باشیم استحاله در طرح دیگران نشویم. تبری یعنی همین، بعد از این که تبری جویی می کنیم حتما اگر تبری کردیم مراقب بودید آنها شما را حذف نکنند کار به درگیری می کشد آنها رهایتان نمی کنند درگیری همه جانبه شروع می شود. درگیری فرهنگی، سیاسی، اقتصادی تا درگیری نظامی و منتظرین باید متناسب با زمان طرح این درگیری را داشته باشند. تقیه معنایش همین است یعنی در طرح امام عمل می کند اما پنهان کاری می کند. انسانی که نمی تواند تقیه کند طرح امام را افشا می کند. درگیری همه جانبه متناسب با طرح امام ولی اگر به طرح امام دسترسی پیدا کردید افشا کردید این افشای سر امام است.

روایات باب تقیه فوق العاده است، تقیه به معنی عدم اقدام نیست به معنی اقدام پوشیده در طرح پنهانی امام است. طرح امام اگر آشکار می شد که غیبت نمی شد. سومین آن سازندگی است در عین این که جامعه شیعه باید صفشان را روشن بکنند و استحاله نشوند به لحاظ فرهنگی و سیاسی و نوع معیشت، ما می گوییم تشبه به کفار حرام است لباستان، خوردنتان، خوراکتان و پوشاکتان و مسکنتان شبیه آنها نشود.

پس نمی شود گفت حالا همه مان که لباس هایمان را عوض کردیم که دیگر تشبه نیست پس حلال است. طیب الله انفاسکم بنا بود همین نشود حالا که شد حلال است؟! بنا بود ما صف هایمان را با آنها روشن کنیم مثل آنها لباس نپوشیم، ژورنال های آنها در خانه زن های ما نباشد. وقتی آمد همه خانه هایمان را گرفت دیگر حلال است چون عمومی شد؟! این را شما می پذیرید؟ اصلا این که می گویند تشبه نکنید برای همان احتراز است، حفظ مرزهاست. مبادا مثل آنها غذا بخورید وقتی فست فودها آمدند همه زندگی ما شدند. آشپزخانه هایمان تعطیل شد همه مان رفتیم بیرون شام و ناهار خوردیم مثل اروپایی ها این دیگر حلال است. چرا؟ چون همه گیر شده و همه انجام می دهند، تشبه نیست یا تشبه امت به امت است. تشبه فرد به فرد نیست اما جامعه که شبیه آنها شده است. اصلا کسی که می آید در کشورهای اسلامی می گوید اینها همان اروپا هستند. برجهایشان که همان برج ها است خیابان هایشان که همان خیابان ها است چراغ قرمزشان که همان است خانه شان که همان است طلاقشان که همان است کم کم صلح شان که همان است جنگشان همان است ازدواجشان همان است. پس چی حرام است؟

احتراز یعنی مواظب باشیم استحاله نشویم. اگر احتراز نکردی استحاله شدی کاری باهات ندارند. «

لَن تَرضى عَنكَ اليَهودُ وَ لَا النَّصارى حَتّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُم



»(بقره/120) تبعیت از ملت و آیین آنها کردیم می شویم مثل خود آنها پس دیگر کاری با تو ندارند.

ولی اگر احتراز کردی باتو درگیر می شوند طراحی برای یک درگیری همه جانبه متناسب با شرایط، در طرح امام همراه با تقیه. مرحله بعدی سازندگی است. پس باید ضمن این درگیری، فقه، معارف، دانش و تفکر جامعه شیعه ساخته بشود که اگر ساخته نشود درگیریِ تنها چیزی را درست نمی کند. در حرکت به سمت ظهور باید یک ساختن باشد. این سه تا رکن، ارکان اقدام است. یکی از کارهای منتظرین می شود اقدام، اقدام یعنی اقدام در طرح امام لذا مکتب انتظار مکتب احتراز است. ولی نه به این معنا که بروی یک حاشیه ای برای خودت درست کنی، یک دهکده ای درست کنی و دور خودت خط بکشی و شناسنامه نگیری. این نیست این انتظار نیست بله این یک بخشی از انتظار است ولی اگر خواستی استحاله نشوی باتو درگیر می شوند رهایت نمی کنند، طرح درگیری همه جانبه است بعدش هم در ضمن این درگیری باید بسازی بروی جلو، هر قرنی که می گذرد جامعه مومنین باید ساخته شده باشد مسائلش عوض شده باشد.

پیمایش به بالا