برای نمایش محتوای مربوطه روی لینک زیر کلیک نمایید
لینک زیر فهرست مربوطه را داخل نوشته اصلی نمایش میدهد
آنچه در عصر ظهور محقق می شود توحید و ولایت حقه و شریعت است. بنابراین یک هدفی است که گفته شده «
لِيُظهِرَهُ عَلَى الدّينِ كُلِّهِ
»، و دوم ظهور نور الهی است «
يُرِيدُونَ لِيُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَ اللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ
»(صف/8) یا در آیات دیگر قرآن «
وَ أَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِ رَبِّهَا
»(زمر/69) که این آیه تعبیر شده است به عصر ظهور گرچه تفسیرش مربوط به دوران قیامت است که فرمود «
رَبُّ الْأَرْضِ يُعْنَى إِمَامُ الْأَرْضِ َقُلْتُ فَإِذَا خَرَجَ يَكُونُ مَا ذَا قَالَ إِذاً يَسْتَغْنِي النَّاسُ عَنْ ضَوْءِ الشَّمْسِ وَ نُورِ الْقَمَرِ وَ يَجْتَزُونَ بِنُورِ الْإِمَام
»(1) که این تحقق نور الهی روی زمین هم باید معنا شود که چه اتفاقی باید بیافتد که «
يَسْتَغْنِي النَّاسُ عَنْ ضَوْءِ الشَّمْسِ وَ نُورِ الْقَمَرِ
» رخ دهد مثل بهشت که بهشتی ها مستغنی از ماه و خورشید هستند «
لَا يَرَوْنَ فِيهَا شَمْسًا
»(انسان/13) در دوران ظهور هم همینطور است یک جهان دیگری با ظهور الهی در عالم واقع می شود.
ظهور حیات است «
اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يُحْيِي الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا
»(حدید/17) موت الارض، موت اهلش است و کافر میت است که در بعضی از روایات ظهور عدالت به ظهور حقیقت ایمان و در بعضی به ظهور عدل تفسیر شده است. و همچنین آن چه در دوران ظهور محقق می شود ظهور عدالت است «
وَ تَمَّت كَلِمَتُ رَبِّكَ صِدقًا وَ عَدلًا لا مُبَدِّلَ لِكَلِماتِهِ
»(انعام/115) و امثال این ها، آن چه در دوران محقق می شود «
وَ نُريدُ أَن نَمُنَّ عَلَى الَّذينَ استُضعِفوا فِي الأَرضِ وَ نَجعَلَهُم أَئِمَّةً وَ نَجعَلَهُمُ الوارِثينَ
» «
وَ نُرِيَ فِرْعَوْنَ وَ هَامَانَ وَ جُنُودَهُمَا مِنْهُمْ مَا كَانُوا يَحْذَرُونَ
»(قصص/5-6) که جریان داستان موسای کلیم سلام الله علیه و جناب هارون علیه السلام است تعبیر به عصر ظهور شده جمع شدن بساط فراعنه و تحقق امامت معصومین علیهم السلام و اهداف دیگری که فراوان اند در روایات آمده است.
یک سوال این است که این اهدافی که در عصر ظهور محقق می شود چه نسبتی با امام دارند؟ آیا امام، عدل را به پا می کنند و فقط امام احیا می کنند و به این عالم و آدم حیات می بخشند؟ آیا امام عدل را در آفاق و انفس محقق می کنند یا نفوس هم می شوند نفوس عادل زیرا تا آدم ها عادل نشوند عدل محقق نخواهد شد. آیا فقط امام عالم را نورانی می کنند؟ آیا امام فقط دین را در عالم محقق می کنند یعنی حقیقت ظاهر می شود یا چیزی فراتر از اینهاست؟
ظاهرا مطلب فراتر از اینهاست و آن این است که باطن همه این امور خود امام است. امام کلمه عدل است در روایات ما آنچه در عصر ظهور محقق می شود به خود امام تفسیر شده کلمه عدل خود امام است «
تَمَّت كَلِمَتُ رَبِّكَ صِدقًا وَ عَدلًا
» این بر بازوی امام بر پیشانی امام در رحم مادر حک می شود که کلمه عدل خود امام است. ظهور عدل ظهور خود امام است. اگر ولایت امام در آفاق و انفس جاری شد و نفوس ما برمحور امام قرار گرفت نفوس ما نفوس عادله می شود.
عبد را گاهی اینطوری تعریف می کنند که اگر قوای شهویه ما، غضبیه ما و لهویه ما در محور عقل قرار بگیرد می شود عدالت، این تعبیر تعبیر ارسطویی است ولی تعریفی که از معارف ما استفاده می شود عدل این است که امام محور وجود انسان قرار بگیرد که کلمه عدل است اگر امام در نفوس محقق شد آن نفوس می شوند عادل و اگر ولایت امام در عالم ظاهر شد این می شود ظهور حقیقت عدالت، عدالت از شئون امام علیه السلام هست همچنین دین، دین به خود امام تعبیر می شود «
هُوَ الَّذي أَرسَلَ رَسولَهُ بِالهُدى وَ دينِ الحَقِّ
»(توبه/33) روایات ذیل این آیه را ملاحظه فروده اید دین حق به ولایت امام و گاهی خود امام تعبیر می شود.
همچنین نور، که نور الهی به خود امام تفسیر میشود. در ذیل این آیه شریفه که خدای متعال در سوره مبارکه صف می فرماید که اگر می خواهید یقین به قیامت پیدا کنید و معاد خودتان را ببینید و درکی از خودتان و آینده تان داشته باشید خودتان اینطوری درک بکنید «
فَآمِنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ النُّورِ الَّذِي أَنْزَلْنَا
»(تغابن/8) در کافی نقل شده که ابوخالد کابلی از امام باقر علیه السلام سوال کرد که این نور چیست که خدای متعال نازل کرده فرمود «
اَلنُّورُ وَ اَللَّهِ اَلْأَئِمَّةُ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ
»(2) بعد حضرت تعبیر را برگرداندند و الف و لام را برداشتند جایش مضاف الیه گذاشتند «
وَ هُمْ وَ اَللَّهِ نُورُ اَللَّهِ اَلَّذِي أَنْزَلَ وَ هُمْ وَ اَللَّهِ نُورُ اَللَّهِ فِي اَلسَّمَاوَاتِ وَ فِي اَلْأَرْضِ وَ اَللَّهِ يَا أَبَا خَالِدٍ لَنُورُ اَلْإِمَامِ فِي قُلُوبِ اَلْمُؤْمِنِينَ أَنْوَرُ مِنَ اَلشَّمْسِ اَلْمُضِيئَةِ بِالنَّهَارِ وَ هُمْ وَ اَللَّهِ يُنَوِّرُونَ قُلُوبَ اَلْمُؤْمِنِينَ وَ يَحْجُبُ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ نُورَهُمْ عَمَّنْ يَشَاءُ فَتُظْلِمُ قُلُوبُهُمْ
» پس کلمه نور خود امام هست ظهور او ظهور خود امام است نه این که شما نور را ظاهر می کنید بله امام نور را در عالم ظاهر می کنند یعنی کلمه نور خود امام هست تجلی نور امام در عالم است.
ظهور دین هم همینطور است خود امام کلمه تامه الهی است دین تحققِ ولایتِ خود امام در همه شئون هست شریعت مناسک تحقق ولایت هست و توحید هم از طریق ولایت در عالم محقق می شود. همچنین نسبت به سایر شئونی که در عصر غیبت محقق می شوند امام سرچشمه حیات است «السَّلامُ عَلَيْكَ يَا عَيْنَ الْحَيَاةِ» اگر حیات در عالم محقق می شود و نفوس با او احیا می شوند، سرچشمه حیات خود امام است.