نسخه آزمایشی
پنج شنبه, 09 فروردين 1403 - Thu, 28 Mar 2024

تجلیل از مقام معنوی و هوشمندی سیاسی فقیه والامقام، آیت الله سید نور الدین حسینی

حجت الاسلام والمسلمین سید محمد مهدی میر باقری چهارم آبان ماه، در مراسم ختم همسر آیت الله حائری شیرازی و صبیه مرحوم آیت الله سید نور الدین شیرازی از مراجع خطه فارس و مناطق جنوبی کشور، ضمن تجلیل از مقام این مرجع عالی قدر و صبیۀ ایشان، جهد معنوی و هوشمندی سیاسی این فقیه بزرگ را در مواجهه با حکومت سلطنتی پهلوی ستودند.

ایشان در ابتدای این جلسه با تلاوت آیۀ «إِنَّ الَّذينَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلائِكَةُ أَلاَّ تَخافُوا وَ لا تَحْزَنُوا وَ أَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتي‏ كُنْتُمْ تُوعَدُون نَحْنُ أَوْلِياؤُكُمْ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ فِي الْآخِرَة»(فصلت/30) فرمودند: بر اساس فرمایش معصومین، مصداق تام آیه تلاوت شده خود اهل بیت هستند که پای عهد توحید استقامت کردند و از همین رو نزول ملائکه بر آن­ها اختصاص به زمان مرگ ندارد. ائمه در مقابل کسانی که ضعیف در ایمان بودند و سؤال می کردند مگر ملائکه بر شما نازل می شوند؟! مکرر به این آیه استناد می­کردند و حتی گاهی می فرمودند محبت و ملاطفت ملائکه به فرزندان ما از ما بیشتر است.

ایشان در ادامه کامل ترین مصداق آیه بعد از ائمه را کسانی دانستند که ایمان به اهل بیت آورده اند و در دنیا با تمام وجود بر سر این ایمان ایستاده اند و گفتند: در کافی شریف «ثُمَّ اسْتَقامُوا» به «اسْتَقَامُوا عَلَى الْأَئِمَّةِ وَاحِدًا بَعْدَ وَاحِد»(1) تفسیر شده است. آن­ها که قدم از محیط ولایت بیرون نگذاشتند مورد تنزل ملائکه قرار می گیرند، هم در این دنیا هم حین الموت. ملائکه به آنها بشارت می دهند که خوف و اندوهی تهدیدشان نمی کند. به آنها بشارت می دهند که آن بهشتی که به شما وعده داده شده در انتظار شما است. ما در دنیا جزو دوستان شما بودیم. در تفسیر علی بن ابراهیم آمده «نَحْنُ أَوْلِياؤُكُمْ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا قال كنا نحرسكم من الشياطين‏»(2) ما حفظه شما در دنیا بودیم و نمی گذاشتیم شیاطین به شما نزدیک شوند. در هنگام مرگ و در قیامت هم شما را در همه عوالم همراهی می­کنیم.

ایشان با اشاره به خاصیت استقامت بر امر توحید و ولایت و حرکت در این مسیر است گفتند: هم در عوالم قبل از دنیا، گل و سرشت آنها عجین با حقیقت ولایت ـ آب فرات به تعبیر برخی روایات ـ شده، هم در این دنیا «لَأَشْرَبْنَا قُلُوبَهُمُ‏ الْإِيمَانَ»(3) قلوب آنها را مالامال و سیراب از ایمان می­کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین میرباقری با تکریم جایگاه فقها آن ها را از مصادیق بارز این آیه برشمردند و گفتند: در بین کسانی که پای امر ولایت معصومین ایستاده­اند، گروهی نه فقط ایستادگی می کنند بلکه محور استقامت دیگران بر محور توحید و ولایت هم هستند. علما و فقهای بزرگ شیعه در طول تاریخ جزو این دسته هستند. جامعه شیعه بعد از غیبت بر محور فقها و علما و بزرگان شیعه می گردیده است. استقامت و پایداری آنها بر محور ولایت اهل بیت، محور پایداری مؤمنین است. نه فقط خودشان سیراب می شوند دیگران را هم سیراب می کنند. از امیر المومنین پرسیدند معنای اینکه فرمودید «اتقوا من فراسة المومن فانه ینظر بنور الله» چیست حضرت فرمودند به خاطر اینکه مومن را خدای متعال از نور ما آفریده و نور ما در او هست «ینظر بنور الله». لذا فرمودند مومن چند صفت دارد یکی اش این است که «متوسمین» است یعنی در سیماء انسان ها سرشت آنها را می بیند، در ظاهر آنها باطن آنها را می شناسد. بعد فرمودند مومن مثل بدر و ماه می ماند همان طور که در غروب خورشید و در شب، نور خورشید را از ماه می گیرید نور ما را هم از مومنین باید استضائه کنید. لذا «عَنْ عَلِيٍّ ع قَالَ: الْمُؤْمِنُ‏ يَتَقَلَّبُ‏ فِي خَمْسَةٍ مِنَ النُّورِ مَدْخَلُهُ نُورٌ وَ مَخْرَجُهُ نُورٌ وَ عِلْمُهُ نُورٌ وَ كَلَامُهُ نُورٌ وَ مَنْظَرُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِلَى النُّورِ»(4)

ایشان در ادامه با اشاره به جایگاه آیت الله سید نور الدین حسینی شیرازی ایشان را فقیهی دانستند که علاوه بر مقام فقاهت و مرجعیت و علاوه بر مقام والای معنویت، دارای مقام رهبری و مدیریت سیاسی مؤمنین در برخی مناطق جنوب ایران هم بودند چنانکه در بارۀ مقام معنوی ایشان نقل شده است که دعای سه ساعتۀ ابوحمزه در قنوت نافلۀ شب و حال بکاء، کار هر شبۀ ایشان در ماه رمضان بود.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری در ادامه هوشمندی سیاسی این فقیه والامقام را ستودند و گفتند: در مقام سیاسی هم ایشان به حق بسیار موفق هم بودند لذا می توان ایشان را جزو اسطوره­های دفاع از مشروطه مشروعه دانست. نگاه ایشان در تحولات اجتماعی، سیر جامعه شیعه از مشروطه مشروعه به جمهوری اسلامی و در نهایت حکومت جهانی حضرت حجت بود لذا در عین مقابله های تند با سلطنت، در برابر جریانات انحرافی و روشنفکر که می خواستند مشروطه را به جمهوری ـ حالا یا جهوری دموکرات یا سوسیال ـ سوق بدهند، به دفاع مشروط از سلطنت پرداختند و این دفاع مشروط به لحاظ حرکت و پیشرفت تاریخی جامعه شیعه، دفاع حقی بود.

ایشان در پایان با تکریم صبیۀ آیت الله حسینی شیرازی، این بانو را بانویی شجاع خواندند که در کوران مبارزه های انقلابی آیت الله حائری، پشتیبان خوبی برای همسرشان بودند.

پی نوشت ها:

(1) «سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ: «الَّذِينَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا» فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ اسْتَقَامُوا عَلَى الْأَئِمَّةِ وَاحِدًا بَعْدَ وَاحِد» [كافي (ط - دار الحديث) ؛ ج‏1 ؛ ص547]

(2) تفسير القمي ؛ ج‏2 ؛ ص265

(3) «عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلَامُ‏ فِي قَوْلِ اللَّهِ‏ عَزَّ و جَلَّ: «وَ أَنْ لَوِ اسْتَقامُوا عَلَى الطَّرِيقَةِ لَأَسْقَيْناهُمْ ماءً غَدَقاً» يَقُولُ لَأَشْرَبْنَا قُلُوبَهُمُ‏ الْإِيمَانَ، و الطَّرِيقَةُ هِيَ و لَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ‏ وَ الْأَوْصِيَاءِ عَلَيْهِمُ السَّلَامُ» [كافي (ط - دار الحديث) ؛ ج‏2 ؛ ص382]

(4) الخصال ؛ ج‏1 ؛ ص277