نسخه آزمایشی
جمعه, 10 فروردين 1403 - Fri, 29 Mar 2024

سخنرانی در همایش عدالت و سلامت شیراز / نیاز الگوی توسعه اسلامی / ضرورت توليد علوم نرم افزاری هماهنگ كننده تحقيق و ايجاد شبكه تحقيقات

حجت الاسلام والمسلمين ميرباقري روز هشتم آبان ماه در سمينار «چشم انداز سلامت» كه در شيراز برگزار شد حضور يافتند و در جمع اساتيد و صاحب نظران اين حوزه، به  مسأله عدالت در سلامت پرداختند. ايشان در اين سمينار، مسأله عدالت در سلامت را در چارچوب مدل توسعه، قابل بررسي دانستند و افزودند سرمشق قراردادن الگوي توسعه غربي، موجب ناكامي در دست يابي به اهداف مي شود. ايشان در ادامه به بسترهاي لازم براي نظريه پردازي در حوزه هاي مختلف و از جمله عدالت در سلامت پرداختند. متن کامل سخنرانی در همین پایگاه منتشر شده است که از لینک بالا می توانید آنرا مشاهده کنید.

حجت الاسلام و المسلمين ميرباقري با اشاره به شكسته شدن مرزهاي دانش در سال هاي بعد از انقلاب اسلامي، اين اتفاق بزرگ را اين گونه توضيح دادند كه شكسته شدن مرزهاي دانش به معناي فتح قله هاي موجود علم نيست بلكه مقصود اين است كه ديوار صدايي در عرصه علم فرو ريخته و توليد علم، مبتني بر پاراديم هاي جديد شروع شده است.

ايشان در ادامه به موضوع عدالت در سلامت پرداختند و نياز به سلامت در عصر كنوني را بر اساس يك نگاه جامع و فرانگرانه از مؤلفه هاي توسعه پايدار دانستند و گفتند براساس الگوي توسعه غربي، انسان يكي از بهترين منابع ثروت مي باشد و توليد انسان و پرورش عواطف او، متناسب با توسعه سرمايه است بنابراين سرمشق قرار دادن اين الگوي توسعه كه مبتني بر ده ها دانش پشتيبان مي باشد ما را از رسيدن به اهدافمان ناكام خواهد گذاشت.

حجت الاسلام والمسلمين ميرباقري راه حل مطلوب دست يابي به نظريه هاي مبتني بر الگوي اسلامي در حوزه عدالت و سلامت و ساير حوزه ها را در اين سه مسأله دانستند؛ توليد نظريات پايه يا همان ابر نظريه ها كه ناظر به تحقق عيني حركت مي باشد، توليد نرم افزار هاي تحقيق كه داد و ستد بين تحقيقات را فراهم مي كند و سومين مسأله، ايجاد شبكه تحقيقات است تا اين شبكه با در اختيار قرار دادن موضوعات تحقيق و مفاهيم توليد شده، امكان گمانه زني در عرصه هاي مختلف را فراهم كند. ايشان تأكيد كردند مجموعه اين سه امر است كه به توليد نظريه هاي اجتماعي از مبنا تا تعاريف كاربردي مي انجامد. ايشان در توضيح بيشتر اين سه مطلب افزودند اگر نتوانيم نظريات پشتيبان الگوي توسعه كه شامل نظريه تكامل تاريخ تا فلسفه تكامل اجتماعي و ... مي شود را ايجاد كنيم، نمي توانيم به نظريات جديد در حوزه توسعه دست يابيم و يا اگر نرم افزار هماهنگي بين تحقيقات را فراهم ننماييم نمي توانيم به دانش هاي هماهنگ دست يابيم. به عنوان  نمونه اگر در علوم مرتبط با سلامت نظير اقتصاد، تعريفي از عدالت مبني قرار گيرد كه متفاوت از تعريف عدالت اجتماعي در امر سلامت باشد چالش ميان الگوي توسعه قتصادي و توسعه سلامت حتمي است.

ايشان مفهوم عدالت در غرب را تابع روابط و جريان توسعه ارضاء و نياز مادي دانستند كه منجر مي شود تا عدالت به تعادل مؤلفه هاي توسعه مادي تفسير شده و از مفهوم اخلاقي تهي شود. ايشان در سخنان پاياني افزودند لازم است تا حول موضوع عدالت و سلامت، در يك پارادايم شامل تري كه مي تواند توسعه را فراتر از مؤلفه هاي اين جهاني مطالعه كند نظريه پردازي شود.

لازم به ذكر است متن كامل اين سخنراني در آينده توسط همين پايگاه منتشر خواهد شد، ان شاء الله.