نسخه آزمایشی
چهارشنبه, 05 ارديبهشت 1403 - Wed, 24 Apr 2024

مشاهده مباحثی درباره شخصیت حضرت زهرا سلام الله علیها در آستانه ایام فاطمیه

در آستانه ایام فاطمیه پایگاه اطلاع رسانی حضرت حجت الاسلام و المسلمین میرباقری اقدام به ارائه مباحث مربوط به فاطمیه و حضرت زهرا سلام الله علیها کرده است. در واقع با توجه به اینکه مباحثی که از استاد گرانقدر درباره حضرت فاطمه در این پایگاه منتشر شده است، در ساختار پایگاه پراکنده می باشد و دسترسی به همه مقالات و مطالب و آرشیو پایگاه برای همه مخاطبین آسان نیست لذا تصمیم بر این شد که مطالب مناسب این ایام قبل از ورود به فاطمیه در اختیار دوستان و علاقه مندان قرار گیرد. لذا در ادامه به بعضی از این موارد را در اختیار قرار داده ایم.

الف) بررسی زیارت نامه حضرت زهرا سلام الله علیها و پیگیری جریان سلوک بر محور آن : در این مقاله ایشان با تقسیم این زیارت نامه به پنج فراز به شرح این فرازهای می پردازند. در فراز اول این زیارت نامه بحث از ابتلای حضرت و عهد و وفای ایشان در این امتحان و بلا است. در فراز بعدی بحث از همراه شدن با بلای ولی خدا و حضرت زهرا(س) است که نتیجه این توجه و ارتباط رسیدن به وادی ولایت و تصدیق است. در فراز بعدی بحث به صبر در این مسیر می رسد و در واقع اگر انسان با بلای ایشان همراه شود به صبر در تدین و بندگی می رسد. در فراز چهارم بحث به الحاق به نبی و وصی می رسد که از طریق تصدیق و صبری حاصل خواهد شد که در مراحل قبل کسب شده است. و در فراز آخر نیز رسیدن سالک به تطهیر و پاک شدن از همه شوائب و نواقص است.

برای مشاهده متن این مقاله پیوند مقابل را کلیک کنید »» مشاهده متن

ب) بررسی حقیقت شب قدر و ارتباط آن با صدیقه طاهره(س) : این بحث که از معارف مهم ماست و روایاتی بر این مطلب وارد شده است را استاد در چند جا مورد بحث قرار داده اند. در این بحث ایشان ابتدای به ماه مبارک رمضان و شب قدر اشاره کرده و بعد بطور دقیق به اهمیت شب قدر می پردازند و در ادامه مبحث ارتباط شخصیت حضرت و این شب خاص را توضیح می دهند. و البته اینکه چطور این شب با این تحلیل از هزار ماه بهتر خواهد بود. این بحث را استاد هم در مقاله شرح دعای ورودیه ماه مبارک رمضان به آن پرداخته و هم در جلسه ششم سمت خدا از سیمای جمهوری اسلامی به آن اشاره کرده اند.

برای مشاهده متن این مقاله پیوند مقابل را کلیک کنید »» مشاهده متن

برای مشاهده متن جلسه ششم سمت خدا پیوند مقابل را کلیک کنید »» مشاهده متن و دریافت صوت

ج) بررسی و شرح خطبه فدکیه حضرت زهرا سلام الله علیها بر محور تحلیل تاریخی و سیاسی : خطبه فدکیه از مهمترین خطبه های باقی مانده از معصومان است و از مباحث مهم اعتقادی و سیاسی و تاریخی و اجتماعی دوران حضرت پرده برداری می کند. استاد میرباقری در پنج جلسه به شرح کلیات و ریشه های این خطبه پرداخته اند که در آن به مباحث فلسفه تاریخ و محور درگیری حق و باطل و حضور حضرت زهرا(س) در این درگیری اشاره کرده اند و با بیان مقدمات شرح این خطبه فرازهای کلی این روایت را توضیح داده اند. این پایگاه با انتشار دو گزارش نسبتا تفصیلی از این جلسات مباحث این پنج جلسه را انعکاس مناسبی داده است.

برای مشاهده گزارش اول شرح خطبه فدکیه پیوند مقابل را کلیک کنید »» مشاهده متن گزارش اول

برای مشاهده گزارش دوم شرح خطبه فدکیه پیوند مقابل را کلیک کنید »» مشاهده متن گزارش دوم