نسخه آزمایشی
پنج شنبه, 30 فروردين 1403 - Thu, 18 Apr 2024

در دیدار تحریریه پایگاه 598 / تحليل افق رسانه اي انقلاب اسلامي و تبيين سياست ها و راهبردهاي رسانه هاي انقلابي در تقابل با دشمن

در روزهای پایانی سال 1392 حجت الاسلام و المسلمين میرباقری با جمعی از اعضای تحریریه پایگاه 598 ديدار كردند. در اين ديدار، ابتدا هيأت تحريريه 598 گزارشي از فعالیت های اين پايگاه را در سال 1392 بيان كردند و در ادامه نيز حجت الاسلام و المسلمين ميرباقري ضمن تبيين افق رسانه انقلابي، نكاتي را در مورد خطر عقلانيت سكولاريزم و مكتب اقتصاد مقاومتي بيان نمودند.

امید افزایی در جبهه خودی مهمترین افق رسانه های انقلابی

حجت الاسلام و المسلمين میرباقری در این دیدار در خصوص افق رسانه های انقلاب اسلامی در این برهه تاریخی بیان داشتند: فعالیت رسانه های داخلی باید به گونه ای باشد که در جبهه خودی امید افزایی و در جبهه دشمن ایجاد یاس کند و بعد به دنبال آن اتفاقات بعدی که ماموریت رسانه است رخ خواهد داد و الا هرچند بازدید کننده های یک رسانه افزایش پیدا کنند ولی این این اتفاق نیفتد کار جدی اي صورت نگرفته است.

ایشان در ادامه افزودند: طبیعتا در این زمینه رسانه های انقلاب اسلامی باید تحلیل کلانی از وضعیت موجود داشته باشند که همه اخبار را در همان مسیر سوق دهند و به نظر بنده این تحلیل کلان، همان میدان عظیم درگیری اسلام و کفر در جهان و در همه زوایا است. کانون درگیری کفر و اسلام، ایران و مکتب اهل بیت است و رسانه ها باید در همه زوایا عقب نشینی جبهه کفر و پیشرفت جبهه اسلام که يك امر واقعی است را به تصویر بکشید و صحنه هایی را کنار هم بچینید که این امر را نشان دهد.

ايشان سه جبهه درگيري انقلاب اسلامي را اين گونه توضيح دادند: درگیری های ما هم اکنون در سه جبهه اتفاق افتاده است که جبهه نخست، نظام استکبار حاکم بر جهان است و جبهه دوم جریان سکولاریسم در دنیای اسلام و جبهه سوم نيز جریان تحجر در درون دنیای اسلام است که رسانه ها باید پیشرفت و برتری انقلاب اسلامی و مکتب اهل بیت را در مواجهه با این سه جریان به خوبی نشان دهند تا جابجایی های ظاهری خیلی مخاطبین و مردم را نگران نکند.

حجت الاسلام و المسلمين ميرباقري بیان داشتند: کسی که نگاه فلسفه تاریخی دارد در گودی قتلگاه هم که وارد می شود می گوید اینجا زیارتگاه و محل حضور مردم خواهد شد و در نقطه ای که دشمن فکر می کند پیروز مطلق است طوری برخورد می کند که مطمئن بر غلبه بر دشمن است. حال برخی ها این شرح صدر تاریخی را ندارند. شما باید بتوانید نشان دهيد كه در بستر اجتماعی (و لو در مسیر یک دهه) يعني در طول دهه های گذشته ما روبه پیشرفت بوده ایم و جبهه دشمن نيز روبه ضعف بوده است.

ایشان تصریح نمودند: رسانه های باید دائماً شکست تمدن غرب را بیان کنند و کار رسانه ای روی این بحث انجام شود و همبستگی اين سه جریانِ روبروی اسلام را در جهان نشان دهند و مدام لزوم تشکیل بستر یک انسجام جدید بر محور مکتب اهل بیت و اهل تسنن در مقابل وهابیت و بر محوريت مسیحیت متدین در مقابل مسیحیت صهیونیستی و یهود را گوشزد کنند.

عقلانيت سكولاريزم، اصلي ترين خطر

رئیس دفتر فرهنگستان علوم اسلامی قم گفت: رسانه هاي انقلابی می بایست سیاست های رهبری را در نظر بگیرند. برآیند اخبار باید نسبت به جمهوری اسلامی ایجاد اميد کند و کفه سیاست های رهبری را به شدت تقویت و سرخط هایی که رهبری می فرمایند را دنبال کند و انحراف مسئولین از سیاست های ایشان را نشان دهند.

ايشان افزودند: چندی پیش رهبر انقلاب فرمودند اصلی ترین خطر، جریانی است که می خواهد انقلاب اسلامی را سر عقل بیاورد، بر سر عقل آوردن انقلاب یعنی عقلانیت سکولار را حاکم بر تصمیم گیری ها کنیم و انقلاب نیز با این عقلانیت مبارزه نکند. عقلانیتی که قطب بودن جریان سرمایه داری جهانی را قبول کرده است و رشد و توسعه ما را بر اساس نظام سرمایه داری جهانی تحلیل می کند. رهبری فرمودند که این بزرگترین خطر است.

حجت الاسلام و المسلمين میرباقری تصریح نمودند: باید عقلانیت و اعتدال را بر اساس نظرات و آراء امام و رهبری تعریف کنیم و اعتدالی را نقطه تعادل نظام سرمایه داری است نقد کنیم؛ از بدترین نوع برده داریِ بشریت که نظام سرمایه داری جهانی است بگوییم و آزادی در نظام سرمایه داری را نقد کنیم، چرا كه در حقیقت آزادی به غیر از حضور در ذیل ولایت انبیاء شدنی نیست.

حجت الاسلام و المسلمين ميرباقري وضع كنوني جبهه سکولاریزم را در جهان و ایران نامناسب ارزيابي كردند و افزودند: پرچم اين جريان در حال فرو افتادن است و ضعف ایدئولوژیک سکولاریسم، موجب شکسته شدن هیمنه سیاسی و اقتصادی شان در جهان شده است. انقلاب اسلامی این هیمنه را  شکسته است و آن ها حرف جدیدی برای بشریت ندارند.

ایشان با اشاره به امتداد داخلي جريان سكولاريزم بيان داشتند: سکولارهاي داخل کشور نیز هیچ حرفی فراتر از دهه هفتاد ندارند. تورم 49 درصدي دقیقا در زمانی بود که ما محاصره اقتصادی نداشتیم. آن تورم خروجی این تفکر و نظام سرمایه داری است. باید به سمتی برویم که از اقتصاد مقاومتی یک مکتب اقتصادی جدید بیرون بیاید و به معادلات کاربردی منتهی شود كه اين مكتب پاشنه آشیل غرب خواهد شد.

اقتصاد مقاومتی نمی تواند بر مبنای الگوی نظام سرمایه داری اتفاق بیفتد

رئیس دفتر فرهنگستان علوم اسلامی قم در پایان افزود: اقتصاد مقاومتی نمی تواند بر مبنای الگوی نظام سرمایه داری اتفاق بیفتد بلكه جنگ اقتصادی غرب با ایران می تواند نقطه شکست نظام سرمایه داری شود بنابراين اگر مکتب اقتصادی جدیدی بر پایه اقتصاد مقاومتی شکل بگیرد حتما به فروپاشی نظام سرمایه داری کمک می کند.