نسخه آزمایشی
جمعه, 31 فروردين 1403 - Fri, 19 Apr 2024

سخنرانی در دانشگاه تهران روز دانشجو/ انتظار از دانشجوي بسيجي براي «انديشيدن و مبارزه در مقياس جهاني»

حجت الاسلام و المسلمين ميرباقري روز شانزدهم آذر ماه 1393، سخنران آغازين برنامه اي بودند كه به مناسبت روز دانشجو در دانشگاه تهران برگذار مي شد. ايشان در اين جلسه به طرح ابعاد انتظارات انقلاب اسلامي از دانشجويان بسيجي پرداختند و «مبارزه در مقياس جهاني و تمدني» در مواجهه با «تمدن مادي غرب» را افق مطلوب انتظار از دانشجويان بسيجي دانستند. تلاش براي فتح قله هاي علمي جهان تا تغيير ادبيات جهاني و ساخت تمدن اسلامي، اصلي ترين سرفصلي بود كه حجت الاسلام و المسلمين ميرباقري در اين مبارزه جهاني بدان پرداختند. رئيس فرهنگستان علوم اسلامي در ادامه با اشاره به ضعف تئوري هاي مادي در تحليل حوادث بزرگ، علت اصلي دشمني با انقلاب اسلامي را بنيان توحيدي آن برشمردند.

حجت الاسلام و المسلمين ميرباقري با طرح اين سوال كه «انتظار از دانشجوی بسیجی چیست؟» پاسخ به اين سؤال را در سه مقياس قابل طرح دانستند و افزودند: گاهی مقیاس را ملی می بینید مثل آنجا كه نظامات كشور طراحي مي شود. گاهی مقیاس، بین المللی است و تلاش مي شود تا سهم تأثیر يك كشور در دنیا بیشتر شود ولی آن كشور در صدد تغییر فرهنگ جهاني نیست، مثل تلاش چین امروز. اما گاهی می خواهید حقایق دیگری را در عالم تغییر دهید و ادبیات جهانی را عوض کنيد.

رئيس فرهنگستان علوم اسلامي قم مقياس درگيري دشمنان انقلاب اسلامي را در این سطح ارزيابي كردند و بر اين نكته تأكيد ورزيدند كه مهمترین درگیری، مواجهه ميان تمدن اسلامي و تمدن مادي غرب است. ايشان در ترسيم انتظار از دانشجوي بسيجي گفتند: نقش دانشجو را بايد در مقياس مبارزه جهانی ديد. دوره درگیری داخلي و يا بحث از حذف ولایت فقیه و... گذشته و درگیری به نقطه دیگری رسیده است.

ايشان در ادامه به تبيين ضعف ها و بن بست هاي تمدن مادي اشاره كردند و در اين باره گفتند: با دانش های تخصصی موجود نمی توانيم تحلیل درستی از حوادث بزرگ داشته باشیم. نظريه هاي فيلسوفان تئوري پرداز غرب در دوره هاي گذشته عمر طولاني تري داشت ولی در حال حاضر اين نظريه ها سالانه در حال تغيير است؛ چرا كه ديگر فيلسوفان تمدن مادي قدرت پیش بینی ندارند و اين به دليل ضعف فلسفه مادي و عدم پاسخ گويي نرم افزار آنها است. نفوذ جریان اسلام از سوریه تا یمن را آن ها خود معترفند و همه اين ها نشان از قطار در حال سقوط غرب دارد.

رئيس فرهنگستان علوم اسلامي با تبيين بيشتر وجه اثباتي وظيفه دانشجويان گفتند: باید گزینه عملیاتی بعد از مدرنیته را تولید کرد. جریان مبارزه دانشجویی باید در این مقیاس دیده و نرم افزار آن تولید شود. دانشجويان باید پرچم داران صف حق و اسلام باشند و کارآمدی اسلام را محقق کنند. توليد نرم افزار انقلاب نيز شدنی نیست الا اینکه قله های علم را فتح کنید و به نفع اسلام تغییر دهید. باید پایگاه مشروعیت غرب را مورد توجه قرار داد و نقد کرد و با ايجاد مسیر دیگري، راه یک طرفه اي را كه آنها ساخته اند شكست.

ايشان در تبيين موفقيت هاي انقلاب اسلامي در زمینه پیشرفت های علمي گفتند: مرزهای دانش غربی شکسته شده است و البته این به معنی تسلط بر علوم آنها نیست بلکه تفکرِ در چارچوب جدید آغاز شده كه این مهم و سرآغاز عقلانیت جدید است. شعار و بطن کار غرب مبارزه با خداست. تفکرِ در چارچوب توحید شروع شده و بارقه های علوم انسانی مبتني بر آن دیده مي شود و آینده روشن است.

رئيس فرهنگستان علوم اسلامي ريشه دشمني غرب با انقلاب اسلامي را در بنيان توحيدي آن دانسته و بيان داشتند: «کلمه توحید»، بنیان زندگی است و باید تبدیل به دانش، مدل، سبک زندگي و نرم افزار شود. اين «كلمه» براي تمدن مادي غرب از انرژی هسته ای خطرناک تر است. قدرت هاي ديگر جهان نظير روسیه و چنین، چنين مواجهه اي با غرب ندارند لذا غرب نيز دشمن اصلی خود را انقلاب اسلامي می داند.

حجت الاسلام و المسلمين ميرباقري در ادامه با تأكيد بر ضرورت تحليل وقایع داخلی در این عمق، درگیری اصلي را درگيري مدرنیته و اسلام دانسته و در اين باره گفتند: دانشگاه اگر بخواهد به دنبال سوربورن و هاروارد برود اتفاقات دیگری خواهد افتاد و از اين سطح از درگيري بازخواهد ماند. موضوع درگیری اسلام آمریکایی و اسلام واقعي نيز همین است، همچنان كه دشمني های مختلف با انقلاب اسلامي نيز بر سر همین مسأله است.

ايشان در پايان، ادامه مسیر انقلاب اسلامي را روشن توصيف كردند و افزودند: با تلاش و توکل به خدا، آینده از آن ما است و بسیاری به جبهه انقلاب خواهند پیوست و خواهید دید که نصرت و فتح خداوند با شما است که «أ لیس الصبح بقریب».