نسخه آزمایشی
چهارشنبه, 05 ارديبهشت 1403 - Wed, 24 Apr 2024
بنابراین ما باید طرحی داشته باشیم که در آن عقلانیت استنباطی وجود داشته باشد و با عقلانیت تجربی و اجرایی پیوند بخورد. بعد از این ها اگر بخواهیم اختیار انسان را در این طرح ملاحظه بکنیم، نباید اختیار را به صورت علیتی در نظر بگیریم، بلکه باید در آن یک شبکه اختیارات به هم گره خورده وجود داشته باشد. بناب ...
اصل صفات حمیده برای نبی اکرم خلق شده اند و صفات ظلمانی هم برای جهل. یک نکته ای در اینجا هست؛ از اول برای ما صفات ظلمانی خلق نمی کنند، بلکه اگر ما در تولی نسبت به آن ها قرار گرفتیم صفات ظلمانی آن ها در ما ایجاد می شود و مملکت وجودی آن ها در ما توسعه پیدا می کند. البته ما می توانیم انتخاب کنیم که م ...
بناهای عقلایی مگر غیر از این است که در نسبت بین عقل نظر و عمل درست می شود؛ یعنی عقل عملی یک غایاتی را در نظر می گیرد، عقل نظری محاسبه می کند و برایش راه درست می کند و می گوید این کار را بکنید. نسبت بین عقل عمل و نظر بنای عقلا درست می کند عقل نظر دانش درست می کند از نسبت بینش بناهای عقلایی درست می ...
به لحاظ ساختاری هم ساختارهای پژوهشی ما در دراز مدت باید در شکل مطلوب ساختارهای پژوهشی اصلاح بشوند. یعنی یک شبکه تحقیقاتی است که در آن تفقه دینی و مطالعات علمی هماهنگ انجام می گیرد، در نتیجه یک عقلانیت منسجم اجتماعی پیدا می شود. الان شما عقلانیت تان از سرچشمه های مختلفی سیراب می شود، یک جایی می خو ...
ارتقائی است که ایشان در مواجهه ما با دنیای غرب به ظرفیت اندیشه های دینی دادند. متعینا عرض می کنم که ایشان مسئله مستحدثه حوزه های علمیه دنیای اسلام به خصوص جامعه تشیع را ارتقاء بخشیدند. چون تفقه ما در طول تاریخ در عین این که در مسیر طبیعی خودش که تبعیت از کتاب و سنت است پیش می فته، اما در قبض و بسط ...
تغییر دولت محتاج به نرم افزار و گفتمان سازی و تبدیل شدن به گفتمان مسلط است. گفتمان فعلی مسلط بر جهان، گفتمان دولت مدرن است. ما در ابتدا باید نرم افزار دولت دینی را در سطوح مختلف از علوم استراتژیک تا علوم کاربردی تولید کرده سپس گفتمان دولت دینی را مسلط کنیم. آن زمان می توانیم نظاممان را بر مدار ولای ...
این نظریه ها معمولا اختیار را در فرآیند فهم دخیل نمی کنند. این نظریه ها این که ما با اختیار خودمان می توانیم جهان را به گونه های مختلفی بفهمیم و کیفیت فهم انسان براساس حرکت اختیار متفاوت می شود را قبول ندارند، و می گویند فهم مطابق با واقع یک فهم است، شاخصه هم دارد و کیفیت اختیار در آن دخیل نیست. بل ...
مسائلی که پیش روی شماست خیلی مسائل عظیمی است. هر روز هم به حسب عادی در این مسیری که می روید مسائل جدی تر می شود و شما باید مهیاتر و آماده تر شده و همه ظرفیت های حوزه را داشته باشید. این فقهی که ما داریم بتن آرمه است. یک موقعی مقام معظم رهبری می گفتند خیال نکنید اگر می خواهید تغییر ایجاد کنید این ...
این مسیر طولانی است، یک بخشی از سیر با اهل بیت را اینجا می فهمیم، یک بخش آن را در عالم برزخ می فهمیم، یک بخش آن را ان شاء الله در قیامت می فهمیم. نباید مسیر خودمان را با معصوم علیه السلام کوتاه بگیریم؛ ولی در همین دنیا هم نباید عجله نکنیم و دقت کنیم و معطوف به یک هدف بزرگ کار کنیم ولو این که این ...
علم دینی یعنی انسان می­تواند دیندارانه و یا غیر مومنانه زندگی کند. اگر مومنانه زندگی کند، همانطور که خوردن و خوابیدنش متفاوت می ­شود، فکر کردن و محاسباتش هم مومنانه می ­شود؛ دانشی که تولید می ­کند و فهم و تفسیرش از جهان حتی فهم ریاضی او هم تغییر می ­کند؛ البته باید بسط پیدا کند و نمی­گوییم دو ضربدر ...