نسخه آزمایشی
شنبه, 01 ارديبهشت 1403 - Sat, 20 Apr 2024
به این نکته نیز باید توجه داشت که اینکه برخی فرموده‌اند علم اصول از اعتباریات است و در اعتباریات برهان جاری نمی‌شود و لذا منطق انتزاعی ارتباطی به علم اصول ندارد نیز تمام نیست زیرا علم اصول یک علم برهانی است که در سراسر این علم این براهین آشکار هستند.
پس اگر بخواهیم مقیاس پرستش را ارتقاء دهیم باید اراده‌های اجتماعی به گونه‌ای سامان‌دهی پیدا کند که به صورت سازمانی و به صورت مشاع و مشترک خداپرستی کنند؛ سازمانی که بر اساس تقوای الهی شکل گرفته و بر اساس تقوای الهی هم کار کند و خروجی آن هم گسترش پرستش باشد.
تحلیل مقام معظم رهبری از مسئله مستحدثه دوران نه موضوعات مدرنی همانند برق و هواپیما و امثال ذلک است و نه ساختارهای مدرنی همانند انقلاب صنعتی است، بلکه ایشان مسئله مستحدثه دوران را کل تمدن غرب می‌دانند که در مقابل آن باید تمدن اسلامی اقامه کرد که اولین مرحله آن انقلاب است که مرحوم امام خمینی انجام دا ...
برای ارتقای فقاهت، باید علاوه بر حکم فقهی هر موضوعی، حکم کلامی و عرفانی آن نیز بیان شود؛ یعنی علاوه بر حکم «خرد» باید حکم سطح «کلان و توسعه» را نیز بیان کند. در این صورت دستگاه استنباط ارتقا پیدا می‌کند به «فقه» و «کلام» و «عرفان و اخلاق» اجتماعی.
بنابراین سطوح مختلفی در افعال اجتماعی وجود دارد که در یک نظام ولایت و تولی به هم متقوم می‌شود؛ بعض افعال اجتماعی، جهت‌گیری اجتماعی را مشخص می‌کند و برخی ساختارهای جامعه را شکل می‌دهد و برخی هم ذیل این جهت‌گیری و ساختار، فعل خرد انجام می‌دهند؛ البته اگر به درستی ملاحظه شود، در هر فعلی هر سه بُعد «تو ...
در اینجا نکته مهم قابل توجه این است که اگر ربط بین «موضوعات، افعال و احکام» با نگاه اصالت ماهیتی ملاحظه شود، نمی‌توان ربط را تبیین کرد و دائماً اعتباری دیده می‌شود؛ زیرا وقتی همه عالم ذوات مستقل از هم باشند پس ارتباطات عمدتاً اعتباری خواهند بود. علت اینکه جامعه هم اعتباری دانسته شده است همین است که ...
حال این فعل سازمانی که یک نظام افعال منسجم و هماهنگ است، نیاز به سنخی از حکم دارد که متفاوت با حکم «عینی و کفائی» است؛ بلکه باید یک نظام احکامی وجود داشته باشد که تکلیف هر شخص را هماهنگ با تکلیف دیگران مشخص کند.
یکی از تصرفات وحی که خیلی روشن است این است که دامنه نیازهای انسان را مشخص می کند که در این صورت دامنه تحقیقات «شهودی، عقلی و تجربی» توسط وحی مشخص می شود؛ لذا جامعه مومنین دانش هایی که برای حل نیازمندی های خود پیدا می کنند که متفاوت با دانش های دیگران است.
در شیوه حکمرانی فعلی دخالت دین در این تخصیص و تعیین اولویت‌ها از طریق فقه موضوعات، آن هم در خروجی و انتهای کار است که توسط فقهای محترم شورای نگهبان واقع می‌شود، که دلیل عمده آن این است که تخصیص امکانات را یک امر عقلائی می‌دانند که ارتباطی به دین ندارد؛ درحالی که اگر در کلام اثبات شود که دین در این ...
بنابراین باید احکام «ارزشی، توصیفی و تکلیفی» در سطح «توسعه، کلان و خرد» در «فرد، جامعه و تاریخ» در مقیاس «ملی، منطقه‌ای و جهانی» استنباط شود تا پرستش در «روح، ذهن و حس» فرد و «سیاست، فرهنگ و اقتصاد» جامعه جاری شود.