نسخه آزمایشی
جمعه, 31 فروردين 1403 - Fri, 19 Apr 2024
اگر مراد ایشان این باشد که صرف در مؤونه نه شرط متاخر برای تعلق خمس است و نه شرط فعلی، اشکال مرحوم خویی وارد است زیرا در این صورت (اگر صرف در مؤونه شرط وجوب خمس نباشد) باید خمس را همان لحظه تعلق فایده پرداخت کرد و نمی توان آن را تا پایان سال به تاخیر انداخت.
مرحوم سید در بیان حکم این مسئله می فرمایند ملاک و معیار، انشاء سفر است لذا هرگاه انشاء سفر کرده باشد، هزینه های سفر هم جزء مؤونه های همان سالی است که انشاء سفر کرده است.
یعنی ملاک اینکه هزینه ها جزء مؤونه سال قبل باشد یا سال بعد این است که انشاء سفر در کدام سال باشد؛ یعنی اگر انشاء سفر در امسال بوده باشد هزینه های سفر به صورت کلی جزء هزینه های همان سال است لذا اگر هنوز در مسیر رفتن به حج باشد، هزینه های حج و بازگشت و هزینه های رسیدن به مقصد جزء مؤونه های سال قبل اس ...
استدلال هایی هم که بر عدم امکان تمسک به عام اقامه شده است، قابل قبول نیستند. اما اینکه گفته شده باید دلیل عموم ازمانی داشته باشد که به لحاظ اصولی ناتمام است، و اما اینکه فایده یک عنوان حدوثی است نیز ناتمام است زیرا ممکن است فایده حیت تعلیلی داشته باشد یعنی «مالی» که فایده بود متعلق خمس است نه اینکه ...
قائلین به تفصیل بین مواردی که از مؤونه خارج میشود و مواردی که داخل مؤونه باقی میمانند اینطور استدلال کرده اند که فقها قائل شده اند که اگر کسی برای تامین نیاز خود چاره ای جز این ندارد که آن را به تدریج تهیه کند، مثل جهزیه که متعارف این است که آن را به تدریج تهیه میکنند زیرا تهیه آن در یک سال مقدور ن ...
ضمن اینکه مفاد «فی کل عام» در همین صحیحه علی بن مهزیار هم این نیست که حتما درآمد باید در همان سال پدید آمده باشد تا متعلق خمس باشد بلکه این قید ناظر به صدر حدیث است که حضرت برای سال 220 احکامی را جعل کرده اند و در اینجا میفرمایند این خمس مربوط به هر سال است و مخصوص یک سال خاص نیست نه اینکه معنای ای ...
مرحوم خویی قید «فی کل عام» را نیاورده و میفرمایند موضوع خمس فائده است و فائده مفهوم حدوثی است یعنی عند الحدوث فایده صدق میکند و در زمان های بعد دیگر عنوان فایده بر آن صادق نیست. لذا اموالی که عین آن باقی مانده است وقتی که فایده بر آن صادق است که استثناء شده است و وقتی هم که باقی مانده است دیگر عنوا ...
ظاهرا مرحوم سید و دیگران هم این حاشیه ای که ایشان بیان کرده اند را میپذیرند و این موارد را جزء مؤونه شخص محاسبه میکنند. البته روشن است که مراد مرحوم حکیم مواردی است که در زندگی متعارف آن را خریداری میکنند اما مواردی که به صورت متعارف عاریه میکنند را اگر خریداری کند متعلق خمس است. مثلا شخصی که عروسی ...
زبان شارع مقدس هم زبان تاسیسی است که از عرف شروع میشود و اصلاحات عرفی را در یک دستگاهی تغییر میدهد که میتوان از آن تعبیر به زبان تاسیسی شریعت کرد. بنابراین تاسیسی بودن زبان شریعت به این معنی نیست که زبان شرع و زبان عرف دو زبان منفصل از هم هستند بلکه شارع مقدس با زبان عرف شروع میکند و آن را در یک سی ...
دلیل اینکه عرف را باید عرف متشرع دانست این است که اگر عرف غیر متشرع را لحاظ کنیم که اصلا هزینه در امر زیارت و بسیاری از امور راجح شرعی را اصلا در نظام اولویت خود در نظر نمیگیرد و آن را سفهی میداند.