نسخه آزمایشی
پنج شنبه, 09 فروردين 1403 - Thu, 28 Mar 2024
این معنای بسیار از معارف بدور است. اصلاً معنا ندارد که قران اجازه نزاع با امیرالمومنین را بدهد. اولی الامر کسی است که طاعتش واجب است. قدر متیقن از اولی الامر هم معصوم است. اگر این گونه شد دیگر نمی توان گفت «تنازعتم» یعنی نزاع با اولی الامر. این باید بحث شود. آنچه که در روایات بیان شده این است که شم ...
خلاصه جریان ملک عظیم است که به طاعت معنا شده است و ذیل آیه هم به حسادت اشاره کرده است. در این روایت هم مسئله طاعت و حسادت اشاره شده است و همین معنا را تاکید و تکمیل می کند. و همین حسادت است که تبدیل به کفر و صد عن سبیل می شود و با حضرت درگیر می شوند. جریان «صد عن سبیل» اصرار آنها در عدم قبولی همین ...
خدای متعال طاعت آنها را مفروض قرار داده است و این طاعت مفروضه در باطن عالم جاری می شود. یکی از این شئون فرض طاعت این است که جهنم در روز قیامت در اختیار آنهاست. چه ملک عظیمی بالاتر از این که عذاب اهل معصیت در جهنم با فرمان امام علیه السلام است. این یکی از جلوه های ملک عظیم است که این محیط رنج و عذاب ...
دیگران اگر حسادتی درشان هست، آن حسادت را بزرگان شان ایجاد می کنند. اینها تعلق به بزرگشان دارند و می خواهند این مقامات مال بزرگ خودشان باشد. لذا آن حسادت اصلی با تولی جاری شده و در واقع اقامه حسادت می شود. امام حسود، امت حسود تربیت می کند. این حسادت در درجه اول حسادت نسبت به امام مومنین است و بعد حس ...
اما تعبیر «ذروه الامر» به چه معناست؟ ذروه به معنای اعالی شیء است مثل قله های کوه. به ذهن می آید که مقصود از این کلمه مقصود و نقاط عالی امر دین است. امر در این تعبیر ممکن است به معنای دین و حقیقت توحید و ایمان باشد. ممکن هم هست امر به معنای فرمان الهی است که در عالم جاری است و توحید و ایمان با او مح ...
أصحاب امام حسین علیه السلام در روز عاشورا اینگونه بودند. آن فداکاری ها ناشی از آن عبادت حبی بود. یک آقایی می فرمود: در خواب شهدای کربلا را دیدم. به سمت سعید بن عبدالله رفتم. سیمای عربی خیلی زیبایی داشت. به ایشان عرض کردم که چطور شما توانستید بایستید و سپر تیرها بشوید که نماز حضرت تمام بشود. به حضر ...
ایشان فرموده اینکه معرفت امام، مناط حسنه است ریشه در این دارد که باید حسنه را از ماخذ خودش اخذ کنید و الا این عمل طاعت الهی نیست بلکه سیئه می شود. اگر از دستگاه ولایت این عمل اخذ نشود در واقع طاعت طاغوت و اهل ضلال می شود. کانه اگر عملی بخواهد حسنه باشد باید از اصلش گرفته شود. که انتهای این هم خدای ...
اینها برای اینکه طرح خود و حقیقت شیطنت خود را جاری کنند در قالب حدود جاری می کنند و در دستگاه رزق دست می برند و این را ظاهری و باطنی معنا کنید. باید از دستگاه رزق اینها دوری گزید. و این دوری از حدود اینها در واقع دوری از باطن آنها هم می شود. یعنی از هردو باید دوری کنید و بدانید این ظاهر و باطن با ه ...
مرحوم علامه ذیل همین آیه شریفه که در مقام تبیین آن توسط روایات بودیم که بحث موت و حیات را بحث کرده است فرمودند این آیه در مورد ایمان و کفر صحبت می کند. وقتی فرموده «أَ وَ مَنْ كانَ مَيْتاً فَأَحْيَيْناهُ وَ جَعَلْنا لَهُ نُوراً يَمْشِي بِهِ فِي النَّاسِ» مقصود این است که انسان تا به حقیقت ایمان نرس ...
با این معنا مقایسه در آیه شریفه دیگر مرحله موت و حیات نیست بلکه مقایسه در مرتبه جعل نور است. یعنی کسانیکه که میت هستند و به نبی اکرم نرسیدند اصلاً در این مقایسه نیستند. بلکه مقایسه بین دو دسته ای است که با نبی اکرم احیاء شدند و به حقیقت علم و معرفتی رسیدند. این همان معرفت و نور اسلام است که منزلتی ...