نسخه آزمایشی
چهارشنبه, 05 ارديبهشت 1403 - Wed, 24 Apr 2024
در نهایت اشاره می کنیم معنای این آیه شریفه شرط ولایت را در همه این مراحل توبه و ایمان و عمل صالح بیان کرده است و این نکته را در هم در ساحت فردی و هم در ساحت اجتماعی می شود معنا کرد. هم توبه و ایمان انسان مشروط به این اهتداء است و هم توبه و مومن شدن یک امت. امتی که با رسول خدا همراه شدند و ایمانی آو ...
باید توجه کرد که مقام شهادتی که در این آیه -و نیز روایاتی بعدی- که می خوانیم برای مومنین ذکر شده است مقام شهادت عمومی است و الا مقام شهادتی برای نبی اکرم و اهل بیت و مقربون هست که این آیه نمی خواهد همان را به همه شیعیان و مومنین نسبت دهد.
عرض شد که روشن است که معرفت امام باید همراه با معرفت و ایمان به خدا و رسول باشد و الا معنایی برای ایمان به امام نیست. لکن عده ای از این روایت بحث فقهی اصطیاد کرده اند که کفار به ولایت بلکه فروعات اصلاً مکلف نیستند. ما عرض کردیم این معنا از روایت روشن نیست. بلکه بعید نیست بگوییم این روایت در مورد عا ...
بنظر می رسد این توجیه خلاف ظاهر روایت است. این روایت از قوه معرفت بحث نمی کند بلکه معرفت بالفعل را اشاره کرده است. یعنی کسی که خدا و رسول را فعلاً نشناخته است از او معرفت امام نمی خواهند. و اگر معرفت و ایمان پیدا کرد بعد از او معرفت امام خواسته شده است.
در توضیح این ارتباط هم دو وجه ذکرشده است. وجه اول اینکه طریق معرفی امام بعدی، امام قبل است. امامت مقامی است که با معرفی امام قبل اثبات می شود. لذا چطور کسی امام اول را نشناسد، می تواند عارف به امام بعدی شود؟! وجه دیگر اینکه اگر بگوییم شناخت امام از طریق آثار هم ممکن است، گفته می شود این آثار در ائم ...
این حد از تسلیم در مقابل امام خواسته شده که در تک تک کلمات امام دقت کنید و کم و زیاد نکنید. نقل به مضمون ولو فی الجمله جائز بوده است ولی هرچه بادقت بیشتر انسان کلمات امام را نقل کند، حتماً امر دقیق تری منتقل می شود. ما گاهی تصرفاتی در کلمات امام می کنیم که خیال می کنیم کار مناسبی است یا خیلی فرقی ب ...
این روایت که ذیل ایمان به نور الهی در سوره تغابن است؛ راوی سوال می کند که این نور چیست؟ حضرت فرمودند این نور امام است که به قلب مومن می خورد و او را نورانی می کند. نور همه آسمان ها و زمین به همین نور است. بعد در ذیل روایت حضرت فرمودند کسی به ولایت و محبت اهل بیت نمی رسد، تا اینکه خدا قلب او را تطهی ...
در این روایت چند نکته بیان شده است. نکته اول این است که ایمان به خدا مبتنی بر معرفت به خدا و رسول و ائمه است. اگر کسی این معرفت را تا اینجا نداشته باشد، این مومن به خدا نخواهد بود. نکته دوم در روایت رابطه ایمان و تسلیم به خدا و رسول و امام است. اگر این تسلیم و رد امور به آنها نباشد، باز هم ایمان نی ...
کسی اگر خیال می کند که من برهانی از جانب خودم درست می کنم که کسی تابحال نگفته است، این بیراهه رفته است. برهان هم ذیل برهان انبیاء ارزش دارد و الا معرفت زا نخواهد بود و مشکلی را حل نمی کند. از آنجایی که انسان «خودم» را وسط می آورد دیگر تولی نیست. باید مراقب بود که استکبار در مقابل انبیاء تا اینجاها ...
ما منکر نیاز ما در جایی به استدلال نیستیم ولی معرفت همان استدلال یا حتی ثمره استدلال نیست. استدلال و قوای فکری انسان باید در یک فضایی قرار گیرد که منجر به معرفت شود. بدون موالات و تسلیم که انسان به معرفت نمی رسد. یک مناسباتی در عالم هست که انسان در درون آن مناسبات به معرفت و اندیشه می رسد. به تعبیر ...