نسخه آزمایشی
جمعه, 10 فروردين 1403 - Fri, 29 Mar 2024
ممکن است سوال شود که آیا کسی غیر از اهل بیت و اوصیاء نبی اکرم هم تحدیث دارند یا خیر؟ در مورد شخصیت صدیقه طاهره و اینکه ایشان محدثه بودند و علوم خاصی به ایشان داده شده است که بحثی نیست و روایات مکرری بر این مسئله دلالت می کند. بلکه امیرالمومنین این تحدیث ها را مکتوب کردند و با عنوان صحیفه فاطمیه در ...
در روایات و نکاتی که اشاره کردیم فی الجمله اشاره شد که نسبت بین علم امام و رسول الله، چیست و آنچه که با روح به حضرت داده شده است در اختیار امام است. این یعنی دایره علم امام در حیطه وحی حضرت است. وصی هر نبی در همان دایره علم دارد و ماموریت پیدا می کند. لذا روشن می شود که چیزی نیست که به امام داده شو ...
حضرت در جواب سوال می گویند ملک الهی برای او خبر می آورد. سوال می کند یعنی نبی بودند؟! حضرت با دست نفی کردند و فرمودند تحدیث نبوت نیست. مانند آنچه در اختیار صاحب سلیمان و جناب و خضر و ذوالقرنین بوده است. آیا نشنیدید وقتی نبی اکرم از ذوالقرنین حرف می زدند فرمودند مثل این مقام در شما امت هم خواهد بو ...
کلیت محتوای روایات باب این است که نبی ارتباط رویت با ملک وحی در خواب دارد و در بیداری ارتباط او از طریق سمع است. لکن رسول ارتباط او از طریق رویت در بیداری هم هست. ولو ممکن است در خواب هم ارتباط داشته باشد. اما محدث رویت ندارد و فقط سمع دارد. حکماء فرق این مراتب را در دستگاه معرفت شناسی خود بیان کرد ...
این تعبیر ذوی العقول آمدن اصنام و نسبت دادن فعل اضلال به آنها تعبیر مهمی است که نشان می دهد اصل این بساط بت پرستی زیر سر کسانی است که می دانند چه می کنند و مشتی سنگ و چوب نیستند. جریان اولیاء طاغوتی که سرپرستی جریان اضلال را به عهده دارند. اینکه در بعض روایات از عده ای از منافقین امت تعبیر به «صنم ...
ایشان یک جریانی را درست می کنند که مسیرتوحید است و در مقابل هم جریانی است که سفیه هستند و شرک برپا می کنند. لذا از جهت تاریخی هم در همین حجاز دو جریان بودند که یک جریان حنفیت بر محور اوصیاء بوده است و یک جریان شرک. این روایت بیان کرده است که کسی که در جریان مقابل بوده است این امام نخواهد شد. بلکه ...
البته باید دقت کرد که امامت ایشان و همه ائمه دیگر، با وساطت کلمات الهی و در واقع نبی اکرم و اهل بیت است. ولی امامت خود حضرات معصومین مبتلی شدن به امر دیگری است که بحث دیگری را می طلبد. در خصوص نبی اکرم دیگر آنجا کلمه ای در بین نیست که ایشان مبتلی به او شود که به امامت برسد.
در این روایت از کلام الهی سوال می کند که به کدام زبان بود؟ حضرت می گویند خداوند اعلم به همه زبان هاست و با هرکدام بخواهد صحبت می کند. سوال می کند مقصودم تکلم به همین زبان عرفی در دهان است. امام می گویند کلام خداوند مثل ما نیست که این دستگاه را برای تولید کلام لازم داشته باشد بلکه او متعالی از اینها ...
در این روایت شریف نکته مهم همین است که این امامت را کلمه باقیه تفسیر کرده است. این کلمه بود که باقی بود و در ذریه حضرت ابراهیم بود و به نبی اکرم منتقل شده است و از ایشان به اهل بیت رسیده است. در روایات مکرر دیگری نیز این معنا وارد شده است.
خلاصه اینکه جناب ابراهیم یک ابتلائات و صبر بزرگی کردند تا ظرفیتی ایجاد شده است و مقامی بزرگ از امامت و امر و نهی و ولایت در عالم به عهده گرفته اند و ذیل نبی اکرم و در طرح حضرت کاری عظیم براه انداخته اند. آیات بعدی سوره مبارکه بقره که از ساخت بیت و بلد و مناسک و تطهیر بیت و ایجاد دو جریان هدایت در ...