نسخه آزمایشی
جمعه, 21 ارديبهشت 1403 - Fri, 10 May 2024

جلسه سی و دوم / ادامه بیع میته (بررسی نظر کراهت)

متن زیر تقریر و خلاصه ای از جلسه سی و دوم درس خارج فقه مبحث مکاسب محرمه؛ جناب حجت الاسلام و المسلمین میرباقری است که در تاریخ دوشنبه 25 آذر 92 برگزار شده است. در این جلسه بحث انتفاع از میته پیگیری شده است. قابل ذکر است که متن برداشت شاگردان ایشان از مباحث است.

اشکالی بر حمل روایت ناهیه بر کراهت

این وجه در صورتی قابل قبول است که روایات ناهیه، مثل لا یبیعها را بر حرمت تکلیفی حمل کنیم که خلاف موارد باب معاملات است که نهی بر حرمت وضعی حمل میشد و در احکام وضعی، کراهت بی معنی است. اما اگر معنی نهی مجمل بود که نهی تکلیفی است یا وضعی؟ باز حمل به کراهت معنی دارد.

برخی برای حمل لا یبیعها بر نهی تکلیفی به فقره لا یأکلها که قبلش ذکر شده استناد کرده اند که وحدت سیاق شاهد بر تکلیفی بودن نهی است.

اشکال دیگر این حمل، این است که بعض روایات مانعه، نص در حرمت است و حداقل ظهور اولیه اش در حرام است. مثل روایت سکونی: السحت ثمن المیتة. دست کشیدن از این ظهور به خاطر روایات مجوزه مثل روایت صیقل هم در صورتی که این روایات را نص در حرمت بدانیم قابل قبول نیست.