نسخه آزمایشی
یکشنبه, 23 ارديبهشت 1403 - Sun, 12 May 2024

جلسه چهلم / حکم بیع فقاع و الکل

متن زیر تقریر و خلاصه ای از جلسه چهلم درس خارج فقه مبحث مکاسب محرمه؛ جناب حجت الاسلام و المسلمین میرباقری است که در تاریخ دوشنبه 23 دی 92 برگزار شده است. در این جلسه به حکم بیع فقاع و الکل پرداخته شده است. قابل ذکر است که متن برداشت شاگردان ایشان از مباحث است.

آیا فقاع ملحق به خمر است؟

بررسی روایات مربوط به فقاع

27 بَابُ تَحْرِيمِ الْفُقَّاعِ إِذَا غَلَى وَ وُجُوبِ اجْتِنَابِهِ وَ اسْتِحْبَابِ ذِكْرِ الْحُسَيْنِ ع عِنْدَ رُؤْيَتِهِ وَ الصَّلَاةِ عَلَيْهِ وَ لَعْنِ قَاتِلِيهِ‏

1 مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ‏ أَحْمَدَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنِ الْوَشَّاءِ قَالَ: كَتَبْتُ إِلَيْهِ يَعْنِي الرِّضَا ع أَسْأَلُهُ عَنِ الْفُقَّاعِ قَالَ فَكَتَبَ حَرَامٌ وَ هُوَ خَمْرٌ الْحَدِيثَ.

19 بَابُ أَنَّ مَا فَعَلَ فِعْلَ الْخَمْرِ فَهُوَ حَرَامٌ‏

1 مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ يَقْطِينٍ عَنْ أَخِيهِ الْحُسَيْنِ عَنْ أَبِيهِ عَلِيِّ بْنِ يَقْطِينٍ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ الْمَاضِي ع قَالَ: إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ لَمْ يُحَرِّمِ الْخَمْرَ لِاسْمِهَا وَ لَكِنْ حَرَّمَهَا لِعَاقِبَتِهَا فَمَا كَانَ عَاقِبَتُهُ عَاقِبَةَ الْخَمْرِ فَهُوَ خَمْرٌ

وَ رَوَاهُ الشَّيْخُ بِإِسْنَادِهِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ مِثْلَهُ

یعنی همه حرمتهایی که برای خمر است برای «ما فعل فعله» هم ثابت است.

28 بَابُ تَحْرِيمِ بَيْعِ الْفُقَّاعِ وَ كُلِّ مُسْكِرٍ

1 مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنِ الْوَشَّاءِ قَالَ: كَتَبْتُ إِلَيْهِ يَعْنِي الرِّضَا ع أَسْأَلُهُ عَنِ الْفُقَّاعِ فَكَتَبَ حَرَامٌ  وَ مَنْ شَرِبَهُ كَانَ بِمَنْزِلَةِ شَارِبِ الْخَمْرِ قَالَ وَ قَالَ أَبُو الْحَسَنِ ع لَوْ أَنَّ الدَّارَ دَارِي لَقَتَلْتُ بَائِعَهُ وَ لَجَلَدْتُ شَارِبَهُ قَالَ وَ قَالَ أَبُو الْحَسَنِ الْأَخِيرُ ع حَدُّهُ حَدُّ شَارِبِ الْخَمْرِ وَ قَالَ ع هِيَ خَمْرَةٌ اسْتَصْغَرَهَا النَّاسُ.

مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ بِإِسْنَادِهِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنِ الْوَشَّاءِ مِثْلَهُ.

این روایت حرمت تکلیفی بیع فقاع را هم اثبات میکند بدون اینکه نیازی به روایات باب خمر باشد.

در تعمیم حکم خمر به همه مسکرات اشکال شده است که فقهاء متفقند که احکام خمر در مورد مسکرات جامد قابل تسری نیست لذا نمیتوان گفت که همه مسکرات دارای تمام احکام خمر هستند. اگر این اشکال را هم بپذیریم، با روایات باب 28 میتوان در خصوص بیع فقاع، حرمت تکلیفی را استفاده کرد.

حکم بیع الکل

مرحوم تبریزی گفته اند که الکل صنعتی بالفعل مسکر نیست لذا حرام نیست.

مرحوم خویی میفرماید که اگر الکل صنعتی اسکار بالفعل هم داشته باشد باز ادله خمر از آن منصرف اند. همچنین ادله خمر از هر مسکری که برای شرب ساخته نشده باشد انصراف دارد. مثل انصراف ادله حرمت اجزاء ما لا یؤکل از اجزاء انسان. الا اینکه در مسئله شرب ملحق به حکم خمرند به دلیل روایت علی بن یقطین که هر چیزی که عاقبتش اسکار باشد را حرام میکند.