نسخه آزمایشی
شنبه, 15 ارديبهشت 1403 - Sat, 4 May 2024
یک تکاثر دیگر هم وجود دارد که تکاثر تاریخی است و آن یعنی عده ای در مقابل نعمت ولایت تکاثری کردند که موجب غفلت از ولایت شده است و این اصل تکاثر است، یعنی هم افزایی در مقابل امام. آن ها قدرت روی هم گذاشتند تا این نعمت را محجور و متروک کنند «أَ لَمْ تَرَ إِلَى الَّذينَ بَدَّلُوا نِعْمَتَ اللَّهِ كُفْر ...
اما ارتباط این فراز با این ظاهر با فرازهای قبلی چیست؟ بر طبق روایات ذیل سوره این دستورات سه گانه به پیامبر برای ما امت پیامبر است. همه کائنات فقیر پیامبر(ص) هستند، همه کائنات بدون پیامبر(ص) یتیم هستند. لذا خداوند در این آیه می فرماید که ای پیامبر ما! تو فقیر ما بودی و ما تو را به غنی رساندیم، حال ش ...
اما در مقابل این سوال که چرا خداوند امروز نبی اش را به تحمل ابتلائات دعوت می کند و گشایش ها را به آینده موکول می کند و امروز را برای او روز تحمل بلاها معرفی می کند به این دلیل است که نبی اکرم به دنبال رفاه و آسایشی که در بعد و دوری از توحید و ایمان باشد نیستند. خداوند نیز به پیامبر وعده می دهد که آ ...
بر اساس این احتمال، این پرسش از جانب کسانی که بیشتر از دنیا را نمی بینند پرسیده می شود که البته پرسشی است که در طول تاریخ نسبت به دستگاه انبیاء همراه پرسیده شده است و تا به امروز نیز این پرسش وجود داشته است. پرسش این است که چرا شما امکانات مادی ندارید و دنیای دیگرانی که به دنبال شما نیستند، آبادتر ...
تعبیر دیگری که در قران امام را معرفی کرده است مُمَثل «ماء» است. «و کان عرشه علی الماء»، اگر ماء به معنای امامت باشد، معنای این آیه این خواهد بود که مقر اداره و فرمان الهی محیط ولایت امام(ع) است. در همین جهت قرآن می فرماید: «وَ أَنْزَلْنا مِنَ السَّماءِ ماءً طَهُوراً»(فرقان/48) لذا امام مطهِّر است و ...
معیت عسر و یسر در آیه اول ناظر به گذشته سوره باشد و بحث تحمل نبوت بود که تو به تنهایی قیام کردی و بار هدایت مردم را برعهده گرفتی و ما نیز کار را تمام کردیم و تو را رفعت ذکر عطا کردیم و آوازه و نفوذ تو در زمان حیات خود شما به دربار روم و ایران رسید. اما یسر در مرتبه دوم اشاره به این دارد که تا به ای ...
این بار سنگینی است و با چنین وزیری برداشته میشود. با این وزیر و روشن شدن این چراغ ها در قلبت و شرح صدری اینگونه است که تو را یاری کردیم که بارت را به مقصد برسانی. پس نگران نباش. ما به تو چنین شرح صدر و وزیری دادیم. با این انوار در همه عالم، هر کس اهل هدایت باشد هدایت میشود. حال که این یسرها را به ت ...
نبی اکرم(ص) تنها به دنبال آن است که ذکر خدا در همه عالم جاری شود و همه انسانها در مقام ذکر الله قرار بگیرند تا به مقام رضا و مقام رضوان و سپس به مقام طمانینه برسند: «یا ایتها النفس المطمئنه * ارجعی الی ربک راضیه مرضیه» اما طبق روایات آن عبد خداوند که حقیقتا به مقام رضا رسیده است و خدا نیز واقعا او ...
در واقع پایین آوردن ذکر و مقامات نبی اکرم و اهل بیت(ع) در حد یک امام زاده و یک عالم، در اصل نتیجه ای جز پایین آوردن ذکر الله ندارد. پیامبری که انسانی معمولی است و اشتباه می کند، چه کاری می تواند برای توحید انجام دهد؟ پیامبر و امامی که در مقام عصمت مطلقه نباشد و زیارت جامعه در شان او نباشد، کی می تو ...
عاشورا باب این شفاعت عظیم را در عالم باز کرده است. باب دستگیری از انسانها برای طی مسیر توحید با عاشورا باز شده است و این باب تنها مخصوص به عالم دنیا هم نیست. عاشورا باب شفاعت نبی اکرم(ص) را در همه عوالم خلقت باز کرده است چرا که فعل سیدالشهدا در عاشورا، صرفا یک فعلی در گستره عالم دنیا نبوده است.