نسخه آزمایشی
جمعه, 07 ارديبهشت 1403 - Fri, 26 Apr 2024
این دستگاهی که شیطان درست می کند، دستگاه همز و لمز، که به نظر خودش خیلی دستگاه بزرگی است و ما باید از آن به خدا پناه ببریم و نجات از آن از وسع ما بیرون است؛ گاهی قرآن وسعت اش را برای ما ترسیم می کند و گاهی نیز خدای متعال با یک تعابیر دیگری به تعبیر من با یک نگاه الهی به عالم و یک نگاه از بالا توصیف ...
و شیطان نقطه مقابل با صلوات است و او کارش همز و لمز است و تلاشش این است که در ما سوء ظن به خدا و اولیاء خدا ایجاد کند، اگر توانست ما را در نقطه مقابل با صلوات قرار دهد کار ما تمام است چون ما هر گناهی بکنیم اما بدبین به خدا و اولیای خدا نباشیم بخشیده می شویم ولی اگر العیاذ بالله گفتیم پیغمبر اهل گنا ...
شما در دهه بیست به این طرف دیگر نمی بینید که با زور چادر بردارند یا در مسجد ها را ببندند، یک موقعی در اوایل دهه ده و بیست در مساجد بزرگ را می بستند، حسینیه ها را می بستند و به زور جلوی عزاداری ها را می گرفتند به طوری که در مساجد حیوانات زندگی می کردند، ولی شما در دهه های بعد نمی بینید به زور در مسا ...
کسانی که دلبستگی به امکانات مادی پیدا می کنند و طبیعتا این اموال را جمع می کنند و به آن اعتماد می کنند و این جمع آوری امکانات موجب نوعی غرور و استکبار به بندگان خدا و تحقیر دیگران می شود، تهدید می کند و این تهدید هم بسیار سنگین است. نظر مبارک علامه این است که این سه آیه ای که در صدر سوره هستند یک ن ...
یک تکاثر دیگر هم وجود دارد که تکاثر تاریخی است و آن یعنی عده ای در مقابل نعمت ولایت تکاثری کردند که موجب غفلت از ولایت شده است و این اصل تکاثر است، یعنی هم افزایی در مقابل امام. آن ها قدرت روی هم گذاشتند تا این نعمت را محجور و متروک کنند «أَ لَمْ تَرَ إِلَى الَّذينَ بَدَّلُوا نِعْمَتَ اللَّهِ كُفْر ...
آن نعمتی که مورد سوال قرار می‌گیرد یک نعمت بیشتر نیست و آن هم نعمت ولایت است، اگر کسی این نعمت را قدر دانست نعمت‌های بی پایان به رویش گشوده می‌شود و تا ابد در نعیم است ولی اگر این نعمت را کفران کرد باب هدایت، بصیرت، معرفت، جنت و همه‌ی نعمت‌های دیگر به روی او بسته می‌شود، به تعبیر دیگر سیرش در وادی ...
دین راه استفاده از نعمت را به انسان می آموزد. بر اساس این نگاه همه امکانات مورد سؤال و بازخواست قرار می گیرند. این طور نیست که امکاناتی که خدای متعال می دهد ما در قبالش رها باشیم. درمورد سرزمینی که به انسان دادند سؤال می کنند با این زمین چه کردی. از امکانات مادی که در اختیار ماست سوال می کنند تا چه ...
اگر امام را همین جسم ظاهری دیدیم که اگر چه این هم خیلی بزرگ است اما نمی‌تواند دوران­ساز باشد ولی اگر به شئون حضرت توجه کردیم آنگاه امام عصر بودن و دوران سازی ایشان معنا می شود. بنابراین دوران ذیل حضرت تعریف می‌شود. حضرت کلمه‌ی تامه‌ی خدا و اسم اعظم الهی است. همه‌ی حقایق ذیل ایشان تعریف می‌شود. لذا ...
ما دو تا عصر داریم و به جای عصر سنت و تجدد و عصر کشاورزی و صنعت و فراصنعت و عصر مفرغ و چرخ و مانند اینها باید گفت که ما دو عصر در عالم داریم یک عصر نورانی و یک عصر ظلمانی. عصر نبی اکرم که هر پیغمبری که می‌آید یک دورانی با او شروع می‌شود و فرهنگ و معارف رشد می‌کند و در واقع عصر همه انبیاء، پرتویی از ...
در این بازارها اگر کسی طرف غیر خدا را انتخاب کرد خاسر است سرمایه می دهد ولی هیچ چیزی نمی گیرد. البته از نظر منطق کسانی که انسان را جز دست و دهان و روده و یک ماده پیچیده شده نمی بینند، این طور نیست. پس خسارت انسان مشروط به چند امر است که باید توضیح دهیم که این ها در فرهنگ قرآن است، یک: سرمایه انسان ...