نسخه آزمایشی
شنبه, 15 ارديبهشت 1403 - Sat, 4 May 2024
روایاتی دیگری نیز با همین مضمون ذیل همین آیه شریفه و نیز آیات سوره مبارکه عنکبوت هست که رسول خدا دعا می کردند که امر در امیرالمومنین به نحوی دیگری واقع شود و اینطور امت وارد جهنم نشوند. ولی دستور الهی آمد که اینجا آنطور که شما می خواهید واقع نمی شود و بسیاری در این مسئله مبتلا و گرفتار بلکه جهنمی خ ...
البته باید توجه کرد که این آیه شریفه در اینجا بر امری تطبیق شده است که امر الهی بوده است. امر وصایت امیرالمومنین اکبر فرائض الله است که با نزول آن از جانب خدا بر حضرت در غدیر، دین کامل شده است. بعداً مفصل تر بیان خواهیم کرد که تفویض در حیطه امر و نهی الهی نیست بلکه ذیل آن است. لذا اینکه حضرت این آی ...
این بحث مهمی است که وقتی بحث امر و نهی رسول الله مطرح می شود سطح دیگری از طاعت و امتحان واقع می شود. این را در صحنه هایی در تاریخ اسلام می بینیم که نسبت به بعضی از احکام و دستورات رسول خدا عده ای این سوال را می کردند که این حرفی که می زنید از جانب خداست یا دستور خود شماست؟! در واقعه تقسیم غنائم جنگ ...
در این روایت چند نکته بیان شده است. اولاً مقام امام آنقدر بزرگ است که بین اصحاب هم اختلاف شده است و برای عده ای این توهم رخ داده است که بعضی مقامات اگر به امام نسبت داده شود، شرک است. حضرت در ابتدا می فرمایند اهل بیت مخلوق الهی هستند و خدا متفرد به وحدانیت بود. بعد انوار خمسه اهل بیت را خلق کرد.
یعنی این مقام ویژه ای بود که به حضرت ابراهیم داده شد و ایشان مشرَّف به این مقام شد. بعد هم که ایشان سوال از امامت در ذریه خود می کنند، جواب می آید که به ظالمین از نسل شما نخواهد رسید. لذا امامت در اهل صفوه و اهل طهارت خواهد بود و قرنی بعد از قرن به ارث رسیده تا به نبی اکرم و امیرالمومنین رسید.
بنظر ما این فرمایش هم تمام نیست. اولاً: از کجا ایندو آیه بهم پیوند می خورد؟! شاید آیه شریفه سوره مبارکه یونس بحث از مطلق مقام انبیاء و هادیان است ولی ظلمی که در آیه شریفه سوره بقره بحث می شود امر دیگری باشد و مخصوص مقام امامت شرط دیگری در کار باشد؟! روشن نیست که بشود کل محتوای آیه سوره یونس را مساو ...
در گام بعد فرمودند هدایت به امر فرقش با هدایت عادی همین است که هدایت به امر، هدایت از عالم امر اشیاء است. هدایتی است که از عالم ملکوت یک شیء رخ می دهد. فرق کار امام با بقیه هادیان از انبیاء و رسل و فقهاء و... همین است. بقیه آنها صرفاً هدایت در عالم ملک دارند؛ موعظه می کنند. ارشاد می کنند. دلالت می ...
ایشان در بحث ابتلاء فرمودند این لغت به معنی آزمایش کردن برای ظهور باطن است. یعنی فضایی فراهم شود یا به تعبیر دیگر انسان در صحنه ای قرار گیرد که انسان در معرض امر و نهی خداوند قرار گیرد به نحوی که آنچه در باطن دارد را آشکار کند.
تقاضای صلوات و توجه خدا به نبی اکرم معنایش همین است. معنایش این است که می بیند که همه خیرات از آنجا در عالم منتشر می شود و هر اتفاقی قرار است بیافتد از وادی صلوات خدا بر رسول الله عبور می کند. اثر این معرفت هم این است که هرکاری می کند در طرح حضرت است و مقدمات کار ایشان را فراهم می کند. این اقداما ...
در واقع کسی که نسبت نبی اکرم در طرح الهی و نزول رحمت و محبت الهی را به ایشان می بیند، متوجه است که هر خیری در عالم نازل می شود بدست ایشان است و لذا هرچه توحید و افتقار و بندگی در عالم منتشر می شود از قبل صلوات و توجه خدا به نبی اکرم است. با صلوات هم رزق بندگی خود و هم بسط بندگی در عالم و امت سازی و ...