نسخه آزمایشی
سه شنبه, 29 اسفند 1402 - Tue, 19 Mar 2024
اگر بخواهيم جمع بندي کنيم؛ ما از شأن تخاطب شارع بحث مي کنيم، اين شأن تخاطب شارع هم فلسفه فقه ما را سامان مي دهد؛ مي گويد حکمي که در فقه از آن بحث مي کنيد چيست، اضلاع اين حکم چيست، موضوعش چيست، مکلفش کيست. همين شأن تخاطب شارع مي گويد شما که با شارع تخاطب مي کنيد چگونه مي توانيد تفاهم کنيد، راه فهم م ...
اين ها زوايايي هستند که در تصوير ما از فقه دخالت مي کنند. حالا بعد از اين که تصوير ما از تفقه روشن شد، بايد به سراغ اين برویم که استناد ما به شارع، در اين ميدان وسيع، چگونه انجام مي شود؛ آیا ما می توانیم با همين علم اصول موجود این کار را انجام بدهیم يا بايد تغييراتي در آن ایجاد کنیم؟ اصلا مباني آن ...
روش ها خودبخود هماهنگ نمي شوند؛ احتیاج به یک بنيان هماهنگ کننده و دستگاه شاملي هست که بتواند همه تحقيقات را منسجم کند که ما از او تعبير مي کنيم به «فلسفه شدن» که فلسفه نظام تحقيقات هماهنگ و پايگاه هماهنگي عقلانيت است. البته اين هم کافي نيست، اين نرم افزار است و احتياج به سازمان و مدیریت تحقیقات دار ...
آنچه اساتید حوزه باید آن را دنبال کنند اینست که این ارتقاء به نحوی در فقه ایجاد شود که موجب انفعال در فقه و منابع و روش استنباط آن نگردد و در عین حال حرکت نیز رو به پیش باشد؛ باید جریانهای منفعلانه زیرپوستی حوزه و میزان انفعال آن شناسائی شده و از آن فاصله گرفته شود، و در عین حال باید به دنبال تحولی ...
این که می گویند مدیریت نیست و وکالت است دروغ می گویند؛ چه وکالتی؟ کدام زمان ما می خواستیم در این جنگ شرکت کنیم؟ شما جنگ راه انداختید، دانشمندان هم اداره اش کردند. ما هم نمی خواستیم در این جنگ باشیم به زور ما را کشاندید و کشور ما را اشغال کردید هفت میلیون تلفات نفوس داشتید. این دموکراسی است؟ دروغ اس ...
بنابراین ما باید طرحی داشته باشیم که در آن عقلانیت استنباطی وجود داشته باشد و با عقلانیت تجربی و اجرایی پیوند بخورد. بعد از این ها اگر بخواهیم اختیار انسان را در این طرح ملاحظه بکنیم، نباید اختیار را به صورت علیتی در نظر بگیریم، بلکه باید در آن یک شبکه اختیارات به هم گره خورده وجود داشته باشد. بناب ...
اصل صفات حمیده برای نبی اکرم خلق شده اند و صفات ظلمانی هم برای جهل. یک نکته ای در اینجا هست؛ از اول برای ما صفات ظلمانی خلق نمی کنند، بلکه اگر ما در تولی نسبت به آن ها قرار گرفتیم صفات ظلمانی آن ها در ما ایجاد می شود و مملکت وجودی آن ها در ما توسعه پیدا می کند. البته ما می توانیم انتخاب کنیم که م ...
بناهای عقلایی مگر غیر از این است که در نسبت بین عقل نظر و عمل درست می شود؛ یعنی عقل عملی یک غایاتی را در نظر می گیرد، عقل نظری محاسبه می کند و برایش راه درست می کند و می گوید این کار را بکنید. نسبت بین عقل عمل و نظر بنای عقلا درست می کند عقل نظر دانش درست می کند از نسبت بینش بناهای عقلایی درست می ...
ارتقائی است که ایشان در مواجهه ما با دنیای غرب به ظرفیت اندیشه های دینی دادند. متعینا عرض می کنم که ایشان مسئله مستحدثه حوزه های علمیه دنیای اسلام به خصوص جامعه تشیع را ارتقاء بخشیدند. چون تفقه ما در طول تاریخ در عین این که در مسیر طبیعی خودش که تبعیت از کتاب و سنت است پیش می فته، اما در قبض و بسط ...
تغییر دولت محتاج به نرم افزار و گفتمان سازی و تبدیل شدن به گفتمان مسلط است. گفتمان فعلی مسلط بر جهان، گفتمان دولت مدرن است. ما در ابتدا باید نرم افزار دولت دینی را در سطوح مختلف از علوم استراتژیک تا علوم کاربردی تولید کرده سپس گفتمان دولت دینی را مسلط کنیم. آن زمان می توانیم نظاممان را بر مدار ولای ...