نسخه آزمایشی
شنبه, 08 ارديبهشت 1403 - Sat, 27 Apr 2024
باید توجه کرد که بحث در این روایات این نیست که کیفیت اتمام حجت امام چگونه است. بلکه بحث این است که آنچه که خدا بین ما و خودش حجت قرار داده است باید چه امری باشد. در واقع این روایات می گوید خدا ما را با یک کتاب صامت تنها نگذاشته است که علم آن در اختیار ما نیست. این کتاب هرچه هم ما با تولی و خلوص نیت ...
البته در نسبت بین کتاب و قرآن بحث بسیار است، ولی فقط می خواستیم به چند روایت اشاره کنیم که این نکته را بیان می کند که علم الکتاب در اختیار ما نیست و اوتوا العلم هستند که حقیقت قرآن در نزد آنهاست و آنها برای ما ترجمان کتاب بوده و همانطور که در زمان رسول خدا، کتاب ما را از رسول بی نیاز نمی کرده، بعد ...
همین جا روشن می شود که این امام برای اینکه ما را در وادی معرفت به قرآن حرکت دهد، یک اعمال ولایت گسترده ای خواهد داشت، تا ظرفیت برای دریافت این معارف حاصل شود. حقیقت علم قرآن یک امر ساده ای نیست که به همین راحتی حاصل شود، بلکه امامی که واجد این حقیقت است با ایجاد رشد در درجات ایمان، ظرفیت برای سطوح ...
با همین نکته در طرف مقابل هم روشن می شود که آن کسی که اصل متعلق سخط الهی است، و اصل زشتی و قبح عالم است، همان کسانی هستند که راس جریان استکبار و طغیان در مقابل خدا هستند. همانطور که امام درجات رضوان الهی است، این اولیاء طاغوت هم خودشان درجات قبح و عصیان و تعلق به سخط الهی هستند. لذا در بعض روایات ذ ...
البته روشن است که در تولی معرفتی انسان نسبت به انبیاء ما هیچ کدام معصوم نیستیم و به میزان تولی، انسان از معرفت توحید، بهره مند می شود. لذا این حرف معنایش، نفی تنوع در آراء و امکان خطا نیست. کما اینکه در دستگاه معقول مستقل هم تنوع و خطا هست. ولی بحث در این است که کدام مسیر برای ما حجت است و این خطای ...
هرچند باز تکرار می کنیم معرفتی که انبیاء با خود می آورند بعضاً مخاطب آن عقل انسان است و استدلال عقلی در انسان ایجاد می کند، لکن این به معنی استقلال عقل نیست. ما باید عقل را هم در تولی به انبیاء قرار دهیم تا شکل محاجه انبیاء با ملحدین را هم در فضای عقلی دریافت کنیم. حتماً آنها در مواجهه با روشن کردن ...
در واقع نکته مهمی که در این روایت هست این است که همان دلیلی که شما را به ضرورت بعثت می رساند، همان سبب می شود که شما حجت و قیم القرآن را هم قبول کنید. ما برای رسیدن به معرفت خدا و رضای الهی حجت نیاز داریم و این حجت اگر انبیاء هستند، بعد از آنها باید وصی آنها باشد. یعنی این حرف بیان دیگری از مفاد رو ...
یعنی این حجت، علمی از جانب رسول به ارث خواهد برد که مشکل و اختلافات این امت بعد از رسول و نبی به همین حجت و علم او برطرف می شود. این همان علمی است که در صدر روایت فرمود «یکون معه علم». این عبارت صریح است که تعبیر حجت در ذیل روایت، مقصود وصی رسول است که بعد از او امت را حفظ می کند و حجت با او تمام ...
عده ای اینکه امام واسطه در بندگی و معرفت الهی واقع شود را بعید می شمرند، ولی اگر بگوییم که در بندگی ما هزاران امر دیگر واسطه است قبول می کنند. این روشن است که بندگی ما بدون لفظ و معنی و صور ذهنی و فکر و عقل و حس و حالات روحی و حضور ملائکه و... واقع نمی شود.
در ابتدای معنا کردن این صفات برای خداوند باید حدود سلبی را بیان کرد تا کم کم از اجمال به تفصیل تبدیل شود. زود نباید بگوییم اینها معنای مجازی است و الا خدا ید و جنب و رضا و... ندارد. در عین اینکه خدا رضا و سخطی مثل ما ندارد ولی یک ارتباط خاصی با حجت الهی دارد که رضای او را رضای الهی می کند. یا در مو ...