نسخه آزمایشی
شنبه, 15 ارديبهشت 1403 - Sat, 4 May 2024
به مرحوم مجلسی نسبت داده شده است که مفاد این روایات این باشد که خمس از عین به ذمه منتقل میشود لذا تصرف شیعیان در اعیان حلال میشود. یعنی اگر کسی در خمس (حتی خمس متولد در مال خودش) تصرف کند، کار حرامی انجام نداده اما ذمه اش مشغول میشود.
قول نهم نیز تحلیل خمس شخص ثالث است یعنی اگر مالی به دست شیعه ای رسید که قبل از ورود به ملک او متعلق خمس بوده است تحلیل شده است. البته بعضی فرموده اند خمس شخص ثالث مخصوص به کسی است که معتقد به خمس نیست اما کسی که معتقد است ولی ملتزم به پرداخت خمس نیست (شیعه عاصی) تحلیل نشده است ولی بعضی همانند مرحوم ...
درباره مصرف خمس بعضی فرموده اند اگر یقین کنیم که امام علیه السلام به یک مصرف خاصی راضی هستند که احراز رضا میکنیم و الا به روایات مجهول المالک تمسک کرده اند که دلیل تصدق در مجهول المالک این است که امکان ایصال به مالک نیست لذا باید صدقه داده شود لکن از این روایات نمیتوان اینجنین استظهاری کرد و خمس مت ...
سپس در روایت آمده که معتّب به آنها جریان تحلیل را گفت و آنها دو نفر دو نفر وارد شدند و همین سوال را تکرار کردند و حضرت به آنها فرمودند این امر به ما مربوط نیست! و تا آخر هرکه وارد شد حضرت پیش دستانه همین جریان را نقل میکردند و میفرمودند که این امر به ما مربوط نیست و ما نمیتوانیم تحلیل و تحریم کنیم.
مرحوم صدوق این روایت را از شیخ خود مرحوم ابن ولید نقل کرده که از اجلاء هستند و عباس بن معروف که امامی ثقه است و باقی سند هم روشن است لذا سند روایت شریفه تمام است
اگر مراد از ولیت الغوص ولایت بر سرزمین باشد که ارتباط بین صدر و ذیل روایت روشن است که تملک حضرت نسبت به ارض و تحلیل آن هم روشن است و ممکن است گفته شود در این صورت آنچه تحلیل شده طسق آن سرزمین است لذا ذیل روایت شریفه دارد که در زمان ظهور طسق اخذ میشود.
متن زیر تقریر جلسه 223 درس خارج فقه خمس آیه الله میرباقری است که به تاریخ 6 بهمن ماه سال 99 برگزار شده است. ایشان در این جلسه در ادامه بررسی روایات تحلیل خمس به تعدادی از روایات مثل صحیحه حارث بن مغیره و فضیل بن یسار و معاذ بن کثیر اشاره کرده اند... ادامه بررسی صحیحه حکیم موذن وَ بِإِسْن ...
سند این روایت شریفه خوب است الا حکیم که توثیق ندارد. اما بعضی خواسته اند به این دلیل که ایشان مؤذن بوده و مراقب وقت نماز بوده است ایشان را توثیق کنند. همچنین مرحوم بروجردی میفرمایند سوالی که ایشان پرسیده است از احکام مربوط به شیعیان است و بعید است این گفتگو با شخصی شود که شیعه قابل اعتماد نبوده است ...
بعید نیست این استدلال صحیح باشد چراکه رجل دوم میگوید «انما یسئلک...» یعنی تفسیر سوال اول است و سوال اول درباره فروج و مناکح بوده است لذا سوال دوم هم ناظر به همین مورد است. البته احتمال هم دارد که سوال دوم اصلا ارتباطی به سوال اول نداشته باشد. یعنی ممکن هم هست گفته شود که سائل دوم سوال دیگری پرسید ...
نکته دیگری که در این روایت شریفه است این است که ممکن است بگوییم که کسی که از اموال اهل بیت علیهم السلام ارتزاق کرده یا مهریه ازدواج خود را از این اموال پرداخت کرده است نسل او دچار اشکال است که در این صورت باید بگوییم زنا و بغی در این روایات معنای باطنی دارد چراکه نکاح مخالفین هم ممضاة است. یعنی مخا ...